Technologie in de zorg vraagt om cultuuromslag

Blog

E-sites was erbij dit jaar, op het Emerce Health event. Mijn collega Roy is eerder ingegaan op Patient Empowerment, een belangrijk thema die dag. Een sessie die ik bijgewoond heb is die van Brigitte Boon: ‘Tech in de gehandicaptenzorg: van pilot naar toegevoegde waarde’. Ik herkende veel in haar verhaal, wat ik graag deel met je in dit artikel. 
 

Innovaties blijven te vaak hangen in pilotfase

Brigitte is chief officer digital healthcare en leidt binnen Academy Het Dorp diverse onderzoeken rondom domotica, robotica, sensoren en serious Gaming, toegepast op de zorgpraktijk. Er is de laatste jaren steeds meer draagvlak ontstaan voor eHealth in de zorg en dus ook in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, zo vertelt Brigitte tijdens haar sessie. Een meerderheid van de professionals gebruikt vaak een computer of een tablet om informatie op te halen uit een cliëntendossier, of om zorggerelateerde informatie te zoeken op het intranet. Ook het gebruik van toepassingen voor zorg op afstand en medicatieveiligheid neemt toe. Een positieve ontwikkeling dus, deze toegenomen interesse. Het heeft ervoor gezorgd dat er enorm veel pilots en implementaties zijn doorgevoerd. Maar helaas vaak maar kortdurend. Te vaak blijft het slechts bij een pilot. 
 

En precies dat, is wat wij bij E-sites ook vaak genoeg zien gebeuren in de zorgbranche. Wij besteden hier de laatste tijd veel meer aandacht aan, omdat het zo zonde is wanneer zorginnovaties uiteindelijk niet of nauwelijks gebruikt worden. Natuurlijk, innoveren in de zorg is vaak complex. En toch zijn er manieren om innovaties te versnellen en succesfactoren die het proces ondersteunen. 

Ook Brigitte pleit voor aandacht voor de juiste aanpak en geeft aan dat een cultuuromslag noodzakelijk is. Ze vindt dat er meer tijd moet worden besteed aan het onderzoeken en evalueren van de toegevoegde waarde van nieuwe technologieën. Om zo nieuwe technologieën te implementeren die écht van waarde zijn voor de cliënt. Vervolgens gaf ze in haar verhaal 4 belangrijke aandachtspunten voor succes. Ze klinken voor mij als open deuren, maar ik herken dat hier vaak nog onvoldoende aandacht voor is: 

Succesfactoren bij implementatie zorginnovaties

  1. 1

    Streef naar onafhankelijkheid van de ECD, EPD, Ehealth of PGO leverancier

    Het is belangrijk om onafhankelijkheid te creëren tussen verschillende systemen en leveranciers. De applicatie moet ook los van elkaar blijven werken. Hoe meer er verweven zit met elkaar des te meer afhankelijkheid wordt gecreëerd en kans op fouten of uitdagingen binnen het project, zoals het ontsluiten van medische gegevens.

  2. 2

    Streef naar personalisatie

    Pas heldere rollen en rechten toe en verhoog daarmee de privacywaarborging. Het is belangrijk dat er verschillende rechten en rollen worden toegekend. Een contentbeheerder moet andere zaken doen binnen een applicatie dan een zorgprofessional. Zo kan je goed instellen wie welke informatie te zien krijgt en of deze persoon daartoe bevoegd is.

  3. 3

    Eis integratie

    E-health systemen komen en gaan. Zorg ervoor dat je kan blijven bewegen.
    Deze is nauw gekoppeld aan het streven naar onafhankelijkheid. Het is van belang goed na te denken over een integratie en implementatieplan
     

  4. 4

    Zet de gebruiker op de eerste plaats

    De directe gebruikers bepalen het uiteindelijke succes van de innovatie. Als de innovatie niet voldoende toegevoegde waarde biedt in de dagelijkse praktijk of te risicovol is, wordt deze tenslotte niet gebruikt en is alle effort voor niets geweest.

Versterk je werving met deze digitale aanpak

De taak om personeel te werven in de zorg is alles behalve eenvoudig. Beschikbare kandidaten zijn schaars en de vraag blijft stijgen. Heb je het gevoel dat je al veel geprobeerd hebt? Maar onvoldoende mensen aantrekt voor je vacatures? Dan is deze whitepaper voor jou. Om je te inspireren met extra mogelijkheden die gecreëerd worden door de toepassing van digitale technologie. Investeringen, soms in tijd soms in geld, die zichzelf terugverdienen. Omdat je er goede nieuwe collega’s mee aantrekt. 

In de whitepaper lees je meer over:

  • het juiste podium creëren voor je vacatures;
  • je candidate journey optimaliseren;
  • meer doen met data;
  • nieuwe technologieën inzetten.

Vul het formulier in en ontvang de whitepaper gratis en vrijblijvend in je mailbox!

Vraag de gratis whitepaper aan!