Blog

Android Auto en Apple Carplay, app development in het licht van de Polestar 2 en voice.

Waar auto’s vroeger mechanisch georiënteerd waren en eigenlijk alles draaide om de motor die voorin lag, zien we de afgelopen decennia een verschuiving naar de softwarematige kant. We spreken hierbij van een evolutie van hardware-based naar software-based waarbij grote merken als Volkswagen, BMW, Volvo en General Motors miljarden steken in het toepassen van nieuwe technologieën voor de steeds slimmer wordende auto’s. De verschillende driver-assistance systemen volgen elkaar dan ook in rap tempo op en ook de integratie met verschillende smartphones wordt steeds uitgebreider. In dit blogartikel neem ik je mee in de laatste ontwikkelingen. 

Besturingssystemen Android Auto en Apple Carplay gekoppeld via smartphone 

De twee grote spelers in deze markt zijn uiteraard Google’s ‘Android Auto’ (officieel heet het systeem Google Automotive Services) en Apple’s ‘Apple Carplay’. Beide systemen worden via een smartphone gekoppeld aan een auto waarna de features op het dashboard verschijnen. Voordeel hiervan is dat alle apps maar op 1 systeem hoeven te draaien, je hoeft ze alleen te installeren op je smartphone. Nadeel is de afhankelijkheid van dit apparaat, geen smartphone betekent geen handige apps. 

Zowel Apple als Google (Android) werken hard aan het uitbreiden van hun portfolio van samenwerkende automerken. Daarom tref je in de meeste automerken een ondersteuning voor beide systemen aan. Het betreft voornamelijk infotainmentapps zoals Spotify, Apple Music en TuneIn Radio. Maar ook navigatie zoals Waze en Google Maps. 
Automakers vinden het wiel nu steeds opnieuw uit: ze ontwikkelen namelijk ook hun eigen infotainment- en navigatiesystemen. Dat resulteert in hoge ontwikkelkosten en daarmee ook hogere kosten voor de consument. 

Helemaal geen eigen besturingssysteem meer: de Polestar 2 

Tot nu toe durven automakers het nog niet aan om de software van hun voertuigen volledig in handen van een van de twee techreuzen te leggen. Maar dit jaar werd een revolutionaire verandering aangekondigd door het Zweedse Polestar (onderdeel van Volvo group): de Polestar 2. Deze elektrische SUV heeft geen eigen besturingssysteem meer en vertrouwd daarmee volledig op Android Auto. Naast infotainment en navigatie geeft Android Auto ook de volledig controle over de Polestar 2. Denk hierbij aan de airco, stoelverwarming en eigenlijk het volledige dashboard, alles wordt door Google’s besturingssysteem aangestuurd. Dat bespaart niet alleen ontwikkelkosten (omdat er geen volledig eigen systeem ontwikkeld hoeft te worden) maar zorgt gelijk voor een sterke en innovatieve ontwikkelpartner voor de software van deze auto’s.

Implementatie van Voice

Een andere belangrijke - niet te missen - ontwikkeling is de implementatie van voice. Zowel Android Auto/en Apple Carplay hebben hun assistenten gekoppeld aan beide systemen. Bij Apple tref je Siri achter je microfoon en bij Android Auto sta je in direct contact met Google Assistant. Navigeren met simpele stem commando’s, een bericht versturen door het in te spreken of file informatie opvragen; het is allemaal al mogelijk. 

Naast de al bestaande de ontwikkelingen rondom de Polestar 2 gaan ook andere onderdelen van toekomstige modellen bestuurbaar worden met voice. Het harder en zachter zetten van de ventilatie of het opvragen van de onderhouds historie vergt dan niets meer dan een paar simpele gesproken vragen. 
 

App development - voorbeelden en inspiratie

Goed, we weten nu dus dat er voorzichtige eerste stapjes worden gezet naar auto’s die volledig vertrouwen op software van een derde partij. Daarnaast zien we in voice ook mooie kansen. Maar wat is nou de impact op bestaande en nieuwe apps? Los van het feit dat er al een tijdje infotainment apps ontwikkeld kunnen worden voor Apple Carplay en Android auto zien we bij E-sites verschillende mogelijkheden. 

  1. 1

    Mobiliteit-apps

    Android auto en Apple carplay bieden een compleet nieuw platform waar jouw app of platform mee gaat samenwerken. Een mobiliteitsapp die rechtstreeks op het dashboard van jouw klanten verschijnt, zakelijke notificaties of mededelingen die rechtstreeks vanuit een intranet worden voorgelezen of de app van jouw franchiseketen die direct een route kan implementeren naar het dichtstbijzijnde filiaal. 

  2. 2

    Auto onderhoud

    Heeft jouw bedrijf een technische richting? Wellicht heb jij een revolutionair idee om de manier waarop we auto’s onderhouden te veranderen? Jouw app kan in dat geval direct worden geïnstalleerd op een auto naar keuze en wordt zo onderdeel van het besturingssysteem. Een gimmick? Wellicht, maar met een goed en innovatief idee is het goed mogelijk dat jij marktleider kan worden in dit nieuwe segment. 

  3. 3

    Voice flows

    Het uitdenken van een voice flow voor een nieuwe Apple Carplay- of Android Auto app is geen overbodige luxe. Met een paar simpele implementaties maak je jouw app innovatiever en toekomstbestendiger.