Blog

Apple Watch Series 5 + watchOS6 - de verbeteringen

De nieuwste Apple Watch en het bijbehorende besturingssysteem watchOS6 zijn sinds september beschikbaar. Nieuwsgierig naar de verbeteringen en nieuwe mogelijkheden, doken we hier met ons Mobile team bovenop. We zijn er enthousiast mee aan de slag gegaan om te ontdekken hoe we met watchOS6 apps kunnen profiteren van de vernieuwingen. Benieuwd naar onze bevindingen? Lees dan mee! 

Apple Watch Series 5 - de verbeteringen 

Ten opzichte van de Apple Watch voorgangers, zijn er best heel wat verbeterpunten en nieuwe functionaliteit te noemen. Ik heb er een aantal voor je op een rijtje gezet: 

  • De Apple Watch is (iets) dunner
  • Always on display (beeldscherm hoeft niet meer geactiveerd te worden)
  • Verbeterde batterijduur tot wel 18 uur
  • Een elektronische en optische hartslagmeter
  • Ingebouwde kompas functie (die direct aangeeft of je de juiste richting op gaat) 
  • Valdetectie
  • 64-bits dual-core S5-processor (krachtiger dan zijn voorganger)
  • Digital crown met voelbare feedback
  • Luidere speaker
  • 32GB opslag (bij de eerdere versies was dit 16GB)
     

Maar er is meer

Ook watchOS6, het besturingssysteem dat bij deze nieuwe Apple Watch hoort, laat nieuwe mogelijkheden zien: 

  1. 1

    Nieuwe wijzerplaten

    Apple heeft een aantal nieuwe wijzerplaten toegevoegd. Namelijk; Cijfers, California, Gradient, Zonnewijzer en Modulair Compact. Op de oudere Apple Watch modellen werkt alleen Cijfers.

  2. 2

    Nieuwe standaard functies

    Er zijn ook veel nieuwe standaard apps bijgekomen, waaronder Rekenmachine, Audioboeken en een Dictafoon. 

  3. 3

    Activity Trends

    Vanaf iOS 13 en watchOS 6 krijg je betere inzichten in de activiteiten die door je Apple Watch zijn gemeten. In totaal houdt de Trends-functie vijf activiteiten bij; bewegen, trainen, staan, afstand en trappen. Je prestaties worden in een overzicht getoond. En hier zijn persoonlijke uitdagingen of doelstellingen aan te koppelen. 

  4. 4

    'Sign in With apple'

    Dit is een interessante nieuwe ontwikkeling voor ontwikkelaars. Het is namelijk niet meer nodig om een iPhone-versie uit te brengen voor een Watch-app. Gebruikers kunnen namelijk met de App Store op de Apple Watch direct apps kopen en downloaden. Dit was eerst niet mogelijk. 

Apple Watch 5 series & watchOS6 experiment

Nieuwsgierig naar de nieuwe mogelijkheden, zijn we binnen ons team een korte brainstorm met onze collega’s bij Handpicked Labs gestart. We kwamen we op een concreet idee: een WatchOS app ontwikkelen die de spanning van een voetbalwedstrijd visualiseert. We konden daarbij dan de nieuwe functionaliteit Activity Trends inzetten, om te ontdekken of bepaalde omstandigheden in een wedstrijd impact hebben op de spanningsboog.

Hierbij hebben we eerst vastgesteld welke factoren van invloed zijn op de spanning tijdens een voetbalwedstrijd. We kwamen hierbij uit op factoren als: de stand, de resterende tijd, rode kaarten, doelpogingen en balbezit. Daarnaast vonden we het belangrijk om de hartslag van gebruikers te verzamelen, waarmee effect uitgeoefend wordt op diezelfde spanningsboog. 

Doelstelling experiment: 
 

In twee weken tijd een werkend prototype ontwikkelen voor een standalone watchOS6 app, die gebruik maakt van de ‘always on display’ functionaliteit en de verbeterde hartslagmeter. En dit alles geschreven met Apple’s SwiftUI en het Combine framework. 
 

SwiftUI voor watchOS6 en iOS13

SwiftUI is een innovatieve, uitzonderlijk eenvoudige manier om gebruikersinterfaces te bouwen op alle Apple-platforms, met de kracht van Swift. Je bouwt gebruikersinterfaces voor elk Apple-apparaat met slechts één set tools en API's. Voorheen moesten developers gebruik maken van verschillende tools en nu kunnen ze naast het schrijven van de code ook het interface bouwen met dezelfde tool. Helaas is het alleen beschikbaar voor iOS13 en watchOS6 toestellen. De reden dat we specifiek SwiftUI toepassen, is dat we dit (nog) niet kunnen toepassen in onze productie apps. We ondersteunen namelijk standaard 2 versies terug vanaf de huidige versie. Dat betekent dat we pas vanaf iOS15 een minimale ondersteuning van iOS13 kunnen handhaven. Dergelijke prototypes of proof-of-concepts zijn dus ideaal om nieuwe technieken uit te proberen.

Prototype watchOS6 app 

In de eerste versie wilden we vooral bereiken data te aggregeren en deze (semi) realtime op de Apple Watch te tonen. Door het gebruik te maken van een voorbeeld ‘event-feed’ krijg je erg uitgebreide statistieken en ‘events’ door. Denk hierbij aan: een schot op doel vanuit de 16, een overtreding op positie x, een hoekschop of interceptie. 

Uit deze data kan in combinatie met de tussenstand, het aantal spelers op het veld en de resterende tijd een spanningswaarde berekend worden. De eerste versie haalt elke 10 seconden gegevens op uit een (kleine) API om deze vervolgens direct op de Apple Watch te tonen. De Apple Watch app dient enkel als een UI laag en de berekeningen worden gedaan door de tussenliggende API. De API pusht dus continu nieuwe waardes, die getoond worden op het horloge. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Alamofire, Combine en SwiftUI. De app blijft zo automatisch vernieuwen. 

WatchOS6 app versie 0.2

Als we uiteindelijk al de benodigde data hebben, is het tijd om de UI wat op te poetsen.
Via de digital crown kun je door de lijst met events ‘scrollen’.
 

WatchOS6 app versie 0.3

In de volgende iteratie hebben we wederom UI specifieke aanpassingen doorgevoerd om zo de spanning van een wedstrijd beter in beeld te brengen, juist op een klein(er) scherm. De belangrijkste verbetering was de zichtbaarheid van het het verloop van de spanning. Dit geeft een gebruiker een beeld hoe de spanning in de loop van de wedstrijd is opgebouwd. 

WatchOS app ontwikkelen - onze eerste bevindingen

Het ontwikkelen van een watchOS App is vrij vergelijkbaar met een reguliere iOS app, behalve dat je uiteraard te maken hebt met een (veel) kleiner scherm en beperkte mogelijkheden tot interactie. 
Waar voor ons vooral de nadruk op lag, was het experimenteren met de mogelijkheden van watchOS6, Apple Watch Series 5 en het nieuwe SwiftUI framework. Vooral het laatstgenoemde zorgde initieel voor een wat trage opstart, omdat dit framework nieuw is en nog niet in veelvoud is gebruikt in productie apps. Maar die leercurve nagelaten, is SwiftUI in combinatie met Combine zeker een blijvertje! Het is tenslotte mogelijk gebleken om in 2 weken een Proof of Concept te maken met alle nieuwe functionaliteit, tools en technieken. Dit biedt dus zeker perspectief om op deze manier in de toekomst nieuwe apps te ontwikkelen voor de Apple Watch. Vooral de mogelijkheid om gebruikersinterfaces via één set tools en API's te ontwikkelen. Zit zorgt voor een efficiënt en praktisch werkproces en bevordert dus de werksnelheid. 

Watch OS 6.1

Inmiddels is Watch OS 6.1 gereleased. Zoals we gewend zijn van Apple hebben ze bij deze release een aantal bugs opgelost en waardevolle feedback uit de community verwerkt.