AR en VR in 2021: trend wordt werkelijkheid

blog

De bekendste vaste gasten in de digital trendlijsten van de afgelopen jaren zijn toch wel Augmented en Virtual Reality (AR & VR). Technieken die objecten aan onze realiteit kunnen toevoegen of ons een compleet andere werkelijkheid laten ervaren. Elk jaar weer claimen we dat dit jaar hét omslagpunt wordt. Maar hoe verleidelijk toekomst voorspellen ook is, het blijft onmogelijk.  

Toch denkt Yannick Boers, director van Boldly XR en inmiddels al 6 jaar dag in dag uit met AR en VR bezig, dat het omslagpunt écht voor de deur staat. Daarom vroegen wij Yannick naar zijn visie op het gebied van AR en VR en zijn kijk op het magische omslagpunt. Want wat kunnen we inmiddels met AR en VR? Hoe zet je het in voor jouw organisatie en wat zijn de voordelen? Is het überhaupt interessant om mee te starten? 

Toegankelijkheid zorgt voor stroomversnelling AR en VR

“Augmented Reality is altijd een proces van ‘maren’ geweest. AR is namelijk sinds 2006 al een ding. En dat was altijd al een supervet ding, maar er waren te veel drempels. Maar je hebt een geprinte mock-up nodig, maar je moet een app downloaden, maar het werkt alleen op iOS”, vertelt Yannick. “Nu zitten we ein-de-lijk op een punt dat we zelfs via het web laagdrempelige, toegankelijke AR kunnen serveren en dus gemakkelijk elementen kunnen toevoegen aan onze realiteit. En dat beginnen bedrijven nu te ontdekken.” 

Toegankelijkheid speelt ook een grote rol bij Virtual Reality. Waar een paar jaar geleden nog een hele dure pc en speciale bril nodig was om VR te beleven, zijn er nu ook hele capabele systemen in een betaalbare prijsklasse. Dat maakt het voor organisaties makkelijker om te exploreren.

De technologische ontwikkelingen op het gebied van AR en VR helpen ook mee. Yannick: “AR wordt tegenwoordig overal ondersteund (social media etc.), dat maakt starten met de technologie laagdrempelig. Daarnaast hebben we bij Boldly XR het voordeel dat we nauw samenwerken met organisaties die AR-platformen faciliteren en ontwerpen. Zo zijn we niet alleen gebruiker maar ook ontwikkelaar. Wij helpen de platformen te verbeteren door feedback te geven en dat leidt tot uitbreiding van features waar wij op onze beurt weer een stapje verder mee kunnen gaan.

Een concreet voorbeeld hiervan is technologie die ons in staat stelt om automatisch modellen te converteren voor het platform dat de gebruiker gebruikt, bijvoorbeeld Android of iOS. De bestandsformaten hebben namelijk kleine verschillen, maar door deze feature serveren we automatisch het juiste 3D-model waardoor de gebruiker een compleet naadloze ervaring heeft. Daarnaast kunnen we nu de complexe Computer Aided Design-bestanden (CAD) - bestanden die worden gebruikt om 2D-tekeningen of 3D-modellen op te slaan - van onze klanten omzetten naar bestandsformaten die geschikt zijn voor mobiele apparaten.” 

Transitie van 2D naar 3D

Een andere indicatie dat immersieve technologieën onvermijdbaar een onderdeel worden van ons leven, is de paradigmaverschuiving van 2D naar 3D. Immersie is de perceptie van fysiek aanwezig zijn in een niet-fysieke wereld, door bijvoorbeeld de gebruiker van virtual reality technologieën te omgeven met met beelden, geluid of andere stimuli die een totaalomgeving simuleren. Yannick: “We zijn als mensen sinds de introductie van schermen steeds meer dingen in 2D gaan doen, maar onze hersenen zijn geoptimaliseerd om de wereld in 3D te begrijpen. Daarom werkt onboarding en training in XR zo goed, dat wijst de data ook uit. Mensen leren vier (!) keer sneller in VR, hebben vier keer meer focus en zijn bijna vier keer zo betrokken. En maar liefst 275% zekerder van hun skills!

Die transitie van 2D naar 3D zie je terug in tal van signalen uit de markt. Het web bevalt steeds meer 3D elementen, AR wordt ondersteund op mobiele apparaten en 3D-functionaliteit zit standaard in besturingssystemen. Zelfs Microsoft Paint is opnieuw opgebouwd voor 3D.” 

Immense mogelijkheden lijken voor klanten zwarte magie

Hoewel een aantal grote spelers bezig zijn met AR-brillen en de markt aan alle kanten geprepareerd wordt om deze nieuwe markt straks te bedienen, heeft het ontwikkelen van immersieve toepassingen bij bedrijven volgens Yannick vaak geen prioriteit. “Ik geloof volledig dat we straks net zo’n explosie aan nieuwe mogelijkheden zien als bij de introductie van de smartphone. Maar nu richten bedrijven zich nog vooral op hun eigen core business. De ontwikkeling van de technologie gaat zo snel op het gebied van AR en VR, dat is bijna niet bij te houden voor bedrijven die af en toe wat meekrijgen naast hun eigen dag-tot-dag operatie. Soms is AR voor onze klanten bijna zwarte magie en beseffen ze niet wat er allemaal mogelijk is. Dat verwonderen maakt het super tof. Al wil dat aan de andere kant zeggen dat bedrijven echt overtuigd moeten worden door visualisaties en tastbare resultaten.” 

Dat overtuigen begint bij het laten zien dat AR en VR zoveel meer te bieden voor organisaties dan het alleen inzetten voor bijvoorbeeld e-commerce. “Zowel AR als VR bieden geweldige kansen voor snellere processen, customized producten, onboarden van nieuwe medewerkers, kennisoverdracht of productintroducties”, zegt Yannick. Hij geeft ons een paar voorbeelden van toffe cases:
 

  1. 1

    Van Mooff

    Een prachtig merk uit de Nederlandse maakindustrie waarbij de mogelijkheden van AR eindeloos zijn. De verkoop van de perfect gedesignde fietsen vindt voor 80% online plaats. Maar dit hogere segment vraagt om een tastbare ervaring voordat de consument overgaat tot aankoop van de fiets. Boldly XR visualiseerde daarom de complete fiets. Op een 1-op-1 schaal is de virtuele fiets in eigen huis te bekijken en consumenten kunnen er zelfs omheen lopen. En de virtuele fiets is bijna niet te onderscheiden van de echte variant. Ook de data liegt er niet om: de virtuele fiets is een uiterst effectieve verkoophulp. De conversie van de  AR-geassisteerde verkoop is significant hoger. 

  2. 2

    Perfetti van Melle

    In de fabriek is het van uiterst belang dat machines blijven draaien. Stilstand betekent verlies. Door de toepassing van AR wordt de downtime van machines significant verlaagd en daarmee flink wat kosten bespaard. Door een hololens schakelen operators direct met professionals die alles weten over de machines, waar ter wereld ze op dat moment ook zijn. Zo kan iedereen die gekwalificeerd is binnen de organisatie onder toezicht van een expert problemen oplossen en verhelpen.

  3. 3

    Holmatro

    Een organisatie die complexe hydraulische apparatuur en systemen ontwerpt, produceert, test en levert voor industriële toepassingen en technische reddingsdiensten. Door het effectief inzetten van VR ontwikkelde Boldly XR een installatie waarmee bezoekers fysieke producten van Holmatro kunnen ervaren op een boorplatform in de Golf van Mexico. Niet alleen een bijzondere manier om de unique selling points van die producten uit te lichten, maar ook om bezoekers een waanzinnige ervaring te geven die de koopintentie verhoogt. 

Augmented en Virtual Reality werkelijkheid maken

Voor iedereen die weleens denkt over AR of VR toepassen binnen de eigen organisatie heeft Yannick een tip: “Begin klein, experimenteer en maak gebruik van de nieuwswaarde. 

Zet een kleinschalig en simpel project op en probeer hierbinnen verschillende dingen. Maak de data uit het project meetbaar zodat je precies weet of het werkt en of het wat doet voor je business. Weet je wat werkt? Ga daar dan meer mee doen om verdere groei te realiseren!
En breng je AR-experimenten naar buiten, dit is het gouden moment! De techniek is nu bruikbaar, maar jouw klanten zijn er waarschijnlijk nog niet veel mee in aanraking geweest. Dus als jij de organisatie bent die ze introduceert met AR wordt je geassocieerd met alle innovatie en verwondering rondom jouw product/dienst/organisatie.”