Blog

Data in recruitment - hoe pak je dit aan?

Sollicitanten aantrekken is een vak apart. Om de beste mensen uit de markt te vissen, moet je goed en snel zijn. En zoveel mogelijk weten over je ideale kandidaten; de juiste mensen voor je vacatures. De toekomst voor e-recruitment ligt in data. Hoe zoekt jouw doelgroep naar een passende baan? Via welke devices wordt er gezocht naar jouw vacatures? En wat gebeurt er als bezoekers op je website terecht komen? Het analyseren van sollicitanten-data en webgedrag is belangrijk nu, maar wordt nog belangrijker in de toekomst. Om te voorspellen welke kandidaten goed bij de functie of je organisatie passen bijvoorbeeld. Benieuwd hoe jij meer haalt uit data in recruitment en HRM? Ik geef je in dit artikel graag wat inzichten! 

Data in recruitment verzamelen en inzichtelijk maken 

Hoewel beslissingen over kandidaten nogal vaak nog genomen worden op basis van ‘onderbuikgevoel’, speelt data een steeds belangrijkere rol bij het recruiten en aannemen van de juiste mensen. Maar waar begin je? 

Het is van belang om zoveel mogelijk relevante data te verzamelen. Dat kan een uitdaging zijn, want data over een potentiële werknemer komt meestal uit verschillende domeinen. Zoals marketing (Google Analytics, socials en campagnes) en HR. Het is slim om eerst te bepalen welke data interessant is en in welke silo’s deze data wordt verzameld. Vervolgens onderzoek je hoe deze data uit deze bronnen kan worden ontsloten en op de juiste manier geïnterpreteerd en verbonden kan worden om daadwerkelijk de juiste inzichten te krijgen. Je wil data die kan bijdragen aan een goede recruitment of HR-strategie. 
 

Tip: Als er al data wordt bijgehouden binnen organisaties, dan betreft dit vaak hardere criteria of kenmerken, zoals leeftijd, opleiding en functie. Maar ook de soft skill data is interessant om registreren. Denk aan interesses, ambities, competenties en eigenschappen. Hiermee kunnen later interessante vergelijkingen maken en relevante verbanden leggen.

E-sites helpt organisaties regelmatig bij het verkrijgen van de juiste inzichten. Bijvoorbeeld door een technische architectuur inzichtelijk te maken. Of bij de ontwikkeling van nuttige dashboards, waarop doelgroep-data real-time inzichtelijk wordt. In één oogopslag de juiste informatie over je doelgroep zien en analyses kunnen maken, stelt je als organisatie in staat om meer te gaan sturen op data in plaats van dat onderbuikgevoel. Zo kun je gerichtere keuzes maken voor bijvoorbeeld je advertentiecampagnes of je budgetverdeling.

Big data HRM - voorspellingen zijn de toekomst -  Data driven HR 

Nog een stapje verder gaan met data? Dat kan, door deze voorspellend in te zetten. We zien dit al steeds meer terug in de markt en verwachten hier in 2020 nog een veel grotere toename in. Met behulp van intelligente gegevensanalyse en zelflerende algoritmes bijvoorbeeld, worden steeds vaker verbanden gelegd tussen beschikbare gegevens. Daarmee wordt het mogelijk om te vergelijken en conclusies te trekken die relevant zijn voor de werving van nieuwe medewerkers. Zo valt er inzichtelijk te maken hoeveel sollicitanten er nodig zijn om een (moeilijk vervulbare) vacature succesvol te vervullen, bijvoorbeeld. Maar ook welk soort medewerkers lang in dienst blijven, omdat aan de hand van kenmerken en interesses te voorspellen is of ze goed bij je organisatiecultuur passen. 
 

Het wordt helemaal waardevol als je data steeds verder verrijkt met nieuwe data. Bijvoorbeeld door webgedrag en getoonde interesses bij te houden van kandidaten (via kliks op vacaturepagina of blogs bijvoorbeeld). Je talenten-database wordt kwalitatiever doordat het je steeds meer informatie geeft, je leert de doelgroep dus steeds beter kennen. En dat is heel goed inzetbaar bij toekomstige werving. 

Zo wordt het mogelijk om kandidaten te segmenteren op specifieke kenmerken. Je bent in staat je vacatureteksten en je aanbod goed aan te laten sluiten en gerichter te communiceren, bijvoorbeeld in je e-mailmarketing. Maar ook kies je makkelijker de juiste wervingskanalen, als je inzichtelijk hebt via welke kanalen kandidaten binnenkomen en wat dit oplevert. Het aantal kwalitatieve sollicitaties neemt hierdoor toe. En je keuzes voor budgetten zijn hier op afstemmen. Het kan je dus ook een besparing opleveren. Kortom, het is een slimme manier om aan je langetermijn-succes te bouwen. 
 

Voorspellende algoritmes in recruitment

Hoewel de potentie van voorspellende modellen binnen het recruitmentproces dus wel duidelijk zijn, is het aantal organisaties dat er gebruik van maakt nog altijd laag. Het vergt ook wel wat van je processen en systemen, dat houdt veel organisaties nog tegen. Maar het effect ervan is groot (en des te groter, als jij er wél iets mee doet). Investeren in de juiste kennis en begeleiding, om hier de vruchten van te plukken kan je dus een voorsprong opleveren. 

Data driven HR - start klein!

Het mag duidelijk zijn, door het benutten van data wordt het werk van recruiters efficiënter en de recruitment effectiever. Met het verzamelen en gaandeweg verrijken van je kandidaten-data, anticipeer je op de toekomst. Wie weet voorspel jij straks de toekomst! Klinkt goed, maar dat kost toch heel veel tijd? Denk je nu misschien. Natuurlijk, het verkrijgen van goede inzichten heeft tijd nodig. Toch hoef jij je daar niet door te laten tegenhouden. Begin klein! En breid je verzameling van data gaandeweg uit. Test veranderingen die je doorvoert. Kies voor een kleine actie of aanpassing en meet het effect. Je test om ervan te leren. Waardoor je in staat bent te focussen op de belangrijkste optimalisaties. Probeer en leer!

JOUW VACATURESITE VERBETEREN

Je wil meer sollicitaties genereren, logisch. Met krapte op de arbeidsmarkt of toenemende concurrentie, wordt je zoektocht naar goed personeel alleen maar complexer. Daarom is het belangrijk om drempels weg te nemen en nieuwe technologieën te benutten. 

INTEGREER DE 5 BELANGRIJKSTE ELEMENTEN 

Waar begin je? Heel simpel: hier! We bieden je graag een handige gratis whitepaper aan waarin we de 5 belangrijkste elementen van een succesvol vacatureplatform voor je op een rijtje hebben gezet. 

Snel meer conversies realiseren op je platform? Je leest in de whitepaper de belangrijkste trends op het gebied van e-recruitment. En we nemen je mee langs de 5 belangrijkste elementen die zorgen voor meer succes van je online platform!

Benieuwd hoe jij jouw e-recruitment platform optimaliseert? Download nu gratis en vrijblijvend de whitepaper. 

Bedankt!

Check je mail!

Vraag de gratis whitepaper aan!