Alles op een rij.

De zes belangrijkste stappen naar een succesvol intranet!

Een nieuw intranet.

Interne communicatie, je medewerkers up-to-date houden, belangrijke boodschappen op een goed zichtbare plek wegzetten, het zijn allemaal redenen om een keer na te denken over een intranet. Een intranet kan het allemaal bij elkaar brengen in een centraal georganiseerd platform. Ons eigen intranet is wat dat betreft ook heilig voor ons. Maar hoe creëer je een intranet? Wij hebben de zes belangrijkste stappen naar een succesvol intranet voor je opgesteld zodat je hier direct mee aan de slag kan!

We lopen langs elke stap en zetten de belangrijkste punten voor je uiteen. Onderaan de blog staat een handig download waarmee je gemakkelijk alle stappen voor een succesvol intranet bij de hand houdt!

De zes belangrijkste stappen naar een succesvol intranet.

  1. 1

    1. Start een projectteam.

    Voor het ontwikelen van een geslaagd intranet start je met samenstellen van een projectteam. Het is belangrijk dat er zoveel mogelijk verschillende disciplines vanuit de organisatie vertegenwoordigd zijn. Het intranet is tenslotte voor iedereen. 

  2. 2

    2. Bepaal de businesscase

    Online communicatie inzetten zonder de juiste strategie is als schieten met hagel. Om gericht te werk te gaan, kan een strategiesessie dé oplossing zijn. Het doel van een strategiesessie is het bepalen van de businesscase en het in kaart brengen van de gebruiker. Pas dan kan een intranet succesvol zijn!

  3. 3

    3. Functionaliteiten.

    Als het doel is bepaald en de focus aangebracht, wordt het belangrijk om de functionaliteiten samen te bepalen. Afhankelijk van het budget zijn dit de meest gebruikte functionaliteiten voor een intranet:

    • Persoonlijk
    • Nieuws
    • Samenwerken
    • Vakinhoudelijke- of kerntaken
    • De organisatie

  4. 4

    4. Ontwikkeling intranet

    E-sites start de ontwikkeling van het intranet met het opstellen van een backlog. Welke items worden ontwikkeld? Wat wordt er gewijzigd en uitgebreid? De product owner maakt samen met de klant een indeling naar prioriteit, waarbij de meest belangrijke items bovenaan staan. Vanaf hier starten de developers met ontwikkelen.

  5. 5

    5. Livegang

    Het intranet staat live. Wat gaat het doen voor jouw organisatie?

    • Hogere betrokkenheid
    • Verhoging medewerkerstevredenheid
    • Efficiënter werken
    • Overzichtelijk samenwerken
    • Kennis delen
    • Geïnformeerde medewerkers

  6. 6

    6. Evaluatie en doorontwikkeling

    Dat het intranet het hart is van de communicatie is duidelijk. Maar ook als het intranet in gebruik is, is er ruimte voor verbetering, Wij denken graag met je mee over hoe het intranet kan bijdragen aan het behalen van doelstellingen. Dat doen we door:

    • Meten
    • Analyseren
    • Doorontwikkelen

Nog niet uitgelezen? 

We hebben veel geschreven over het bouwen van een succesvol intranet maar er zijn meer keuzes die je moet maken wanneer een apllicatie al een intranet gaat ontwikkelingen. Ga je bijvoorbeeld voor een social intranet of voor een digitale workplace? Ook een combinatie behoort tot de mogelijkheden. Een blog rond dit onderwerp vind je hier.

Meer lezen over E-sites? Waar we goed in zijn? Lees dan hier meer over E-sites.