Blog

De zeven belangrijkste trends van South By Southwest

Handpicked @SXSW 2019. Zeven opvallende trends.

Dit jaar zijn we met een grote Handpicked delegatie afgereisd naar SXSW 2019. Eén van de grootste, jaarlijkse, tech events in Austin, Texas. Vanuit E-sites waren managing director Arthur Engel en lead developer mobile Bas van Kuijck aanwezig.  In dit artikel beschrijven we een aantal opvallende trends tijdens SXSW 2019.

TL; DR

De angst voor AI lijkt verdwenen en AI is overal aanwezig. Privacy is dood. Bedrijven moeten ethisch omgaan met het verzamelen van persoonsgegevens en versturen van berichten. Target persoonlijk en werk niet meer van persona’s. Werk aan andere soorten design als empathy & mindful design. De connected home breekt door. Grootste innovator: gebruik “ja, en” bij nieuwe ideeën in plaats van “ja, maar”.

1. Waar is de angst voor AI gebleven?

— AI is coming, and we’re all gonna die — In 2018 werd een groot gedeelte van de talks besteed aan deze gedachte. Aangemoedigd door Tesla voorman Elon Musk (https://www.cnbc.com/2018/03/13/elon-musk-at-sxsw-a-i-is-more-dangerous-than-nuclear-weapons.html), die een duidelijke waarschuwing voor AI afgaf.

De angst voor AI kwam dit jaar in de talks die ik bij heb gewoond nauwelijks terug. We zien juist steeds meer voorbeelden van goed toegepaste AI voorbij komen, zoals Arterys. Arterys analyseert medische foto’s op bepaalde aandoeningen. Uiteindelijk kan hiermee in sommige gevallen de diagnose van 45 minuten naar 15 seconden gaan.

Tevens zagen we een tweedeling in Artificiële Intelligentie. Passieve AI en Actieve AI.

Passieve AI wordt al jaren gebruikt, maar nooit zo genoemd. Het verwijst naar de soorten machine learning die geen controle overneemt maar die waarschijnlijk veel waarde biedt. Bijvoorbeeld auto-aanvullen in Google of de persoonlijke aanbevelingen in Netflix.

Actieve AI wordt sinds kort gebruikt. Nadat je het de opdracht hebt gegeven, gaat het assertief een opdracht uitvoeren. Denk aan Google Duplex, wat een kapsalon belt om een afspraak te maken - of de zelfsturende auto.

In 2018 was de angst rondom AI voelbaar bij de bezoekers. Heeft de organisatie van SXSW in de selectie van de talks hier rekening mee gehouden of is er in een jaar tijd zoveel veranderd dat de angst verdwenen is?

2. Privacy is dead

Privacy is dood. Een van de key cluster trends van Amy Webb’s presentatie : Emerging Tech Trends report 2019. Steeds meer worden persoonlijke en privacy gevoelige kenmerken gebruikt in tech. Dit is niet per se iets slechts.

Whether it’s how hard we press on our mobile phone screens, our faces as we cross an intersection, our genetic matches with distant relatives, our conversations in the kitchen or even the associations we keep, we are now being continually monitored. Just by virtue of being alive in 2019, you are generating data—both intentionally and unwittingly—that is mined, refined, productized and monetized. We no longer have an expectation of total privacy. At least not like we’ve known it before.

Wat kunnen bedrijven hier mee? Eén van de trends uit de inspirerende presentatie van Fjord (https://trends.fjordnet.com/)  betreft het omarmen van “data minimalism”.

Welke data heeft een bedrijf voor haar service nodig en waarom? Verzamel alleen de data die echt nodig is voor de bedrijfsdoelstellingen en omarm “data minimalism.”

3. The inclusivity paradox > Van persona’s naar persoonlijk

In de afgelopen jaren zijn we gewend geraakt aan het denken in segmenten. Zo stellen we persona’s op waarmee we onze doelgroep een gezicht hebben gegeven. Maar tegelijkertijd heeft dat er ook voor gezorgd dat we automatisch een groot deel van onze mogelijke doelgroep in hokjes plaatsen.

De boodschap moet goed aansluiten. Dat betekent dat je verder zal moeten kijken dan persona’s en moet zorgen dat je de individuele persoon target.

… too many organizations still shape the design and development of mass-scale products and services based on quantitative insights (and the assumptions they produce). And while numbers may not lie, they don’t always tell the full story because they’re blind to human behaviours in context… (Fjord)

(afbeelding: Fjord) Om bijvoorbeeld meer moslimvrouwen aan te spreken, moeten modebedrijven beter begrijpen dat moslimvrouwen geen homogene groep vormen.

(afbeelding: Fjord) Om bijvoorbeeld meer moslimvrouwen aan te spreken, moeten modebedrijven beter begrijpen dat moslimvrouwen geen homogene groep vormen.

4. Je huis is veel slimmer dan je denkt

Naast slimme lampen en thermostaten, items die we al een aantal jaar in gebruik hebben, zien we de laatste tijd ook andere connected apparaten verschijnen. Zo verscheen op CES deze slimme WC en kondigde onlangs Amazon een Magnetron aan. Apparaten waar je tegen kunt praten en niet per se een smartphone nodig hebt. (de voorspelling is dat je in 2021 de helft van de communicatie met machines met je stem is). Allemaal om het leven efficiënter te maken

Maar: Al deze apparaten loggen kleine stukjes informatie. Heel je huis wordt één grote data generator die geïnterpreteerd kan worden via AI. Erg handig voor Amazon, want naast dat ze popcorn verkopen, weten ze nu ook wanneer en hoe vaak je het daadwerkelijk consumeert.

Amazon is een samenwerking aangegaan met Lennar, een van de grootste Amerikaanse woningontwikkelaars waarmee complete connected huizenblokken / data generators worden weggezet.

Of dit een verstandige ontwikkeling is? Amy Webb is niet zo positief. Gaat het zo zijn dat je garagedeur niet open gaat omdat je huis vindt dat je moet gaan lopen naar je werk?

5. Beyond UX Design - Mindful design, Empathy design, Retro design, Speculative design en Inclusive design.   

Tijdens SXSW opvallend sowieso veel aandacht voor design in het hele spectrum, maar ook aandacht voor specifieke vormen.

Mindful Design is a human-centred approach to create products which respect user’s privacy, time and attention as well as enhance the state of optimum human experience.  

Ook Fjord sprak hier over in haar talk. In de trend ‘Silence is golden’ worden bedrijven aangemoedigd om een stapje terug te doen in e-mails, push notificaties en bannering. Laat de consument met rust en spreek ze alleen aan met relevante boodschappen, op het juiste moment. Moe van alle schermen? Kijk dit succesvolle kickstarter project eens, een bril die alle schermen ‘uitzet’.

Empathy Design is crucial to a human-centred design process such as Design Thinking, and empathy helps design thinkers to set aside his or her own assumptionsabout the world in order to gain insight into their users and their needs.

We zien dat bedrijven dit omarmen en toevoegen aan hun bedrijfsactiviteiten. Tesco (een grote supermarkt) gaat zich richten op de ouderen met een ‘slow checkout’. Starbucks start een coffeeshop waar de medewerkers allemaal gebarentaal kennen

Retro design. Often unsure of whom to trust, customers look back to organizations and experiences with brands that have a legacy, or with those which the have a personal history.

In de ‘7 non-obvious trends 2019 van Robit Bhargava werd gesproken over “Retro Trust”

De consumenten anno 2019 zijn kritisch en sceptisch. Met retro design zoek je dus kansen of samenwerkingen om vertrouwen uit het verleden te hergebruiken. Een leuk voorbeeld is dat van Captain Marvel, die een nostalgische website maakte ‘like it’s 1997’.

Check https://www.rohitbhargava.com/sxsw voor de volledige presentatie.

Speculative design uses the idea of possible futures and creates artefacts in a future scenario, based on current trends. Basically, it is about testing the current idea in a future scenario and then bringing it back to Here and Now. (bron).

Met speculative design, design je met behulp van de future cone vanuit verschillende scenario’s.

Hoe werkt het? Je begint met de 'what-if'-vraag. Hiermee creëer je ruimte voor discussie. Op deze manier kun je met het idee een andere realiteit voelen, het sterkste aspect van speculatief ontwerpen.

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen: Wat is de meest wenselijke toekomst? Wat zijn de onethische consequenties? Wat is de meest absurde situatie? Over 5 jaar? In 10 jaar? Wat kan er vandaag voor morgen worden bereikt?

Door bijvoorbeeld een speculatieve opdracht, een prototype of artikelen te creëren, kunnen ideeën eenvoudiger worden overgebracht naar klanten.

6.Yes, and____ als innovatiemindset

“Yes, and” als innovatie-mindset. Erg inspirerende presentatie van Sandy Carter - Vice President at Amazon Web Services - en Kathy Klotz-Guest van Keeping it Human over hoe een andere mindset een idee naar een volgend niveau brengt, terwijl “Ja, maar” ideeën om zeep helpt.

7. There’s too many R’s

In een talk met Adobe’s en Facebook’s Heads of Immersive Experiences (“Immersive tech: Hold on, things are getting real” wordt gesproken over de grote variantie in ‘realities’. Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Mixed Reality, Xtended Reality.

De nieuwste R? Synthetic Reality. Een kruising tussen AI en Mixed reality. Een tijd geleden zag je Obama al in een fake video zinnen uitspreken, tegenwoordig zijn er niet bestaande Instagram modellen zoals “Lil Miquela” , die 1.5M followers op Instagram heeft.

En dan heb je nog Hologrammen, Digital Twins en 180/360 graden video experiences.

Kortom: Er zijn te veel R-en. De gemene deler? “Immersive Technology”. En daarbij gaat het eigenlijk niet eens om wat er op een scherm afspeelt, maar in je hoofd. Focus je dus op het verhaal, en niet op de technologie. In de nabije toekomst gaat het volgens Adobe en Facebook steeds makkelijker worden om content op 1 platform te zetten en naar meerdere ‘realiteiten’ te distribueren. De huidige systemen zijn nog niet volwassen.

Wat binnenkort verschijnt: de Oculus Quest. Deze portable VR headset, waar geen losse computer voor nodig is, wordt nu al de ‘Nintendo Switch’ van de VRT headsets genoemd.  Ook komt de Hololens 2 uit, die zich gaat richten op 80% van de arbeidsmarkt. Degenen die niet achter een bureau zitten.

We zijn erg benieuwd naar de Immersieve Technologische ontwikkelingen in de nabije toekomst, waar 2018 vooral veel AR was, lijkt met de komst van nieuwe technologieën en platformen ook VR in 2019 weer populairder te worden.

Thanks SXSW

Ook dit jaar was je weer geweldig. “Yes, and”? Met veel inspiratie op zak zijn we weer terug in Nederland, en passen we de eerste learnings al weer toe. We verwachten op korte termijn al projecten met inspiratie van SXSW, gaaf he?

Dit is nog lang niet alles!

Met duizenden Sessies is South by Southwest een goudmijn aan inpiratie en trends. Meer lezen over deze trends en ontwikkelingen? Check deze 3 rapporten dan ook even!

  1. Fjord - Design trends
     
  2. John Meida - Design in Tech report
     
  3. Amy Webb - Tech Trends

Meer lezen over E-sites?

Blogswhitepapers, of juist onze werkwijze? Of klik hier voor meer over ons!