Digital Tech Trend 2021: Hyperpersonalisatie

blog

De huidige marktwerking vraagt om persoonlijke aandacht, want in een wereld waarin consumenten bedolven worden onder content is het van belang dat jouw content de juiste mensen weet te bereiken en consumenten in jouw ogen geen nummertje zijn. Zelfs niet in een wereld waarin alles geautomatiseerd wordt. Daarom gaat de trend personalisatie uit de Strategic Technology Trends 2020 van Gartner over in hyperpersonalisatie.

Waar we voorheen een customer journey in kaart brachten voor een doelgroep of persona, realiseren we nu dat iedere consument anders is. Als vertrekpunt diverse routes uitzetten voor elk type persona is verleden tijd met de trend hyperpersonalisatie, een extreme vorm van personalisatie. De focus verschuift. Niet meer één boodschap voor je doelgroep, maar één boodschap voor één individu.

Perfect gepersonaliseerde content is king

Hyperpersonalisatie gaat veel verder dan het bij naam noemen van gebruikers die je een automatische e-mail stuurt of aanbieden van andere ‘wellicht interessante producten voor jou’. Content wordt op basis van beschikbare data (cookies) van de gebruiker gepersonaliseerd, zodat alle content tijdens de gehele customer journey voor iedere gebruiker aansluit bij diens (voorspelde) voorkeuren, interesses en context. Maar op welke content zet je in? In principe kan alle content gepersonaliseerd worden. Van afbeeldingen tot aanbiedingen en van gehele marketingcampagnes tot (push)notificaties. Alles is personaliseerbaar, met als doel iedere gebruiker behandelen als een uniek individu. Netflix past dit al toe bij gebruikers. Verschillende gebruikers krijgen bijvoorbeeld andere afbeeldingen bij series en films te zien die zijn afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren, beoordelingen en eerder gekeken content. Ook bij Spotify zien we hyperpersonalisatie terugkomen. Luisteraars krijgen elke week een nieuwe playlist te zien: ‘Discover Weekly’. In deze lijst laat Spotify jou kennismaken met andere/nieuwe muziek door de nummers te baseren op wat je al geluisterd heb en mogelijk interessant vindt. Spotify houdt daarin ook rekening met de mate waarin je zelf experimenteert met nieuwe muziek.

Hyperpersonalisatie Spotify (Perfect gepersonaliseerde content is king)

Wat levert hyperpersonalisatie op?

Waarom zou je als organisatie inzetten op hyperpersonalisatie? Wat zijn de voordelen? En nog belangrijker: wat levert het op? Buiten dat het een uiterst effectieve manier is om meer conversie te genereren, is het ook ook goede manier om de klantbetrokkenheid en -tevredenheid te vergroten. De bestaande obstakels worden uit de weg geruimd. De gebruiker raakt niet meer overweldigd door het grote aanbod van producten, diensten of informatie, omdat het aanbod is gebaseerd op de (voorspelde) wensen van de gebruiker. Gebruikers komen daarom sneller in aanraking met producten die ze willen kopen of content die ze interessant vinden, waardoor ze vaker terugkeren naar jouw website. Hyperpersonalisatie zorgt voor meer inclusiviteit: de gebruiker ziet altijd een website die bij hem of haar past.

Personalisatie volwassenheidsmodel (Wat levert hyperpersonalisatie op?)

Meer weten?

Heeft deze trend je getriggerd? Lees meer over hyperpersonalisatie in de blog van Handpicked Labs . Hier worden de verschillende niveaus van hyperpersonalisatie uitgebreid beschreven en vind je interessante platformen die jouw organisatie kunnen helpen met het toepassen van hyperpersonalisatie.

Benieuwd naar dé Digital Tech Trends van 2021?

Niet alleen hyperpersonalisatie zorgt in 2021 voor veel kansen. Ook o.a. Total Experience en Digital Twins zijn zeker de moeite waard om te onderzoeken. De Digital Tech Trends helpen jou met het inspelen op de juiste trends en kansen. Bereid je voor op de rest van 2021 en laat je inspireren! Download nu gratis en vrijblijvend de whitepaper ‘Digital Tech Trends 2021’!

Vraag de gratis whitepaper aan!