De juiste oplossing voor ons parkeerprobleem

Handpicked Parking

De situatie.

Handpicked Agencies is in no-time enorm gegroeid. Dat het gebouw stevig wordt uitgebreid is dan ook geen overbodige luxe. Het doel van Handpicked agencies is namelijk om in de komende jaren als groep een groei door te maken van 120 naar meer dan 250 medewerkers.

Dat deze groei iets sneller is ingezet dan dat de verbouwing gerealiseerd is, is uiterst positief, maar niet altijd praktisch. Niet vreemd dus dat er hierdoor te weinig parkeerplekken zijn voor het aantal medewerkers. Maar wel onhandig! Want dit wordt opgelost door het inparkeren van andere auto’s, waardoor een ‘’ingeparkeerde’’ auto niet meer weg kan. Om dit probleem aan te pakken, heeft Handpicked sinds november 2018 een eigen Handpicked Parking applicatie gelanceerd.

Een app is dé oplossing

Op 15 november 2018 was de applicatie een feit. Drie stagiaires hebben zich in hun stageperiode ontfermt over deze parkeer-uitdaging binnen Handpicked Agencies. Lois Gussenhoven (iOS developer), Thimo Koolen (Android developer) en Rick Voermans (Android developer) hebben deze applicatie gerealiseerd om het parkeerprobleem op te lossen. Voorheen werd er namelijk gebruik gemaakt van een Google Spreadsheet met alle kentekens, plus de naam van de eigenaar van de auto. Het idee: onthoud het kenteken en zorg ervoor dat je een berichtje stuurt op Slack naar de collega die je hebt ingeparkeerd.

Scan het kenteken

Doordat het probleem steeds vaker voorkwam en de irritaties groter werden - zeker als je op tijd op een afspraak wil zijn - was de vraag naar een oplossing groot. Met de applicatie laat je jouw collega weten dat je hem of haar hebt ingeparkeerd. In de lijst met kentekens vind je de juiste persoon. Of voor optimaal gebruiksgemak; scan het kenteken. Zodra dit is gebeurd verstuurt de app een (standaard)bericht via Slack, waarin je laat weten wanneer je weggaat. Jouw collega krijgt een bericht en kan - mocht diegene meteen weg willen - op een knop klikken om aan te geven dat hij of zij direct weg wil.

OCR-algoritme

Door gebruik te maken van de OpenALPR API kan er een OCR (Optical Character Recognition)-algoritme op het kenteken worden toegepast. Een OCR-algoritme is een technologie die ervoor zorgt dat tekst in afbeeldingen wordt herkent, zoals gescande foto’s, documenten of in dit geval een kentekenplaat. Met deze tekst kan de Handpicked Parking applicatie de bijbehorende gebruiker vinden om deze direct een bericht te sturen op Slack, zonder dat de gebruiker hier extra stappen voor hoeft uit te voeren.

Slack API

Om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de gebruiker wordt er gebruik gemaakt van een Slackbot via de API van Slack. Deze kan communiceren met de server van Handpicked en stuurt berichten naar de workspace op Slack. Wanneer een medewerker een bericht verstuurd via de applicatie, triggert de server de Slack API om het channel-ID van een gebruiker te krijgen. Vervolgens kan de server met dit ID een bericht versturen naar de medewerker die is ingeparkeerd. Zo krijgt deze persoon een bericht binnen van de Slackbot die zegt wie jou heeft ingeparkeerd.