New CMS on the block.

Wat houdt een Headless CMS in?

Inleiding!

Het concept Headless CMS krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Headless CMS is ontstaan ​​door veranderende eisen in het digitale tijdperk. Bedrijven willen de mogelijkheid hebben om gepersonaliseerde content over verschillende kanalen te verspreiden. Het resultaat?  Een nog verder gepersonaliseerde ervaring wat op zijn beurt weer resulteert in meer betrokkenheid van de eindgebruiker. Wat een Headless CMS inhoudt en wat het voor jouw organisatie kan betekenen zetten we in deze blog voor je op een rij. 

Wat houdt een Headless CMS in?

Een website bestaat uit twee delen: de front-end en de back-end. Front-end is de presentatie van de website, hetgeen dat de bezoeker te zien krijgt. De back-end (het onzichtbare deel) is het beheergedeelte van de website, hier wordt de content ingevoerd. Dit wordt aangeduid met de term Content Management Systeem ofwel ''CMS''.

Waar bij een normaal CMS de presentatie van een website en de content ervan aan elkaar gekoppeld zijn, gaat een Headless CMS enkel over content.

De “head” (presentatie) wordt van de “body” (content) gescheiden. Door dit te scheiden hoeft het CMS geen rekening meer te houden met design, templates of site structuren dit zorgt ervoor dat het CMS enkel wordt gevuld met content.

Een voorbeeld van de code bij een normale CMS zien we rechtsboven. Deze code wordt op de server door een template engine in de backend omgezet naar HTML output die enkel door een internet browser gebruikt kan worden.

Bij een Headless CMS wordt de data via een API beschikbaar gesteld. Hierdoor kunnen ontwikkelaars gebruik maken van hun gewenste programmeertaal en  is het mogelijk via een eigen werkwijze de front-end te bouwen.

Een voorbeeld van de data die de API teruggeeft staat in de afbeelding rechtsonder.

Dezelfde content over meerdere kanalen

Tegenwoordig wordt de digitale content van bedrijven niet enkel en alleen gebruikt voor websites. Dezelfde content moet ook gebruikt worden voor mobiel en verschillende andere platformen.

Doordat een Headless CMS enkel pure content teruggeeft (zoals te zien in de Headless CMS voorbeeld code) biedt het de mogelijkheid om dit voor meerdere apparaten te gebruiken, denk aan websites, mobiele apps, smartwatches en zelfs voor Voice Applications.

Bij een normale CMS wordt dit niet standaard ondersteund. Om dit voor elkaar te krijgen zullen de developers een extra laag op het huidige CMS moeten bouwen, wat veel tijd kost. Een normaal CMS dat ook de mogelijkheid biedt tot het los aanbieden van content wordt met de term “Decoupled CMS” aangeduid.

We weten niet wat de toekomst ons brengt en welke apparaten er uitgevonden gaan worden. Misschien gebruikt het apparaat van de toekomst helemaal geen internet browser en moet de content op een andere manier weergegeven worden. Doordat er gebruik wordt gemaakt van pure content biedt een Headless CMS meer flexibiliteit en mogelijkheden voor de toekomst.

Wat heeft het nog meer te bieden

Een Headless CMS biedt de mogelijkheid voor developers en content creators om tegelijkertijd aan het werk te gaan, waardoor projecten sneller afgerond kunnen worden. Het is voor content markteers/copywriters makkelijk in gebruik doordat het systeem zich focust op enkel het creëren van pure content.

Het biedt de front-end developers flexibiliteit in de keuze welke technieken ze gebruiken om de website weer te geven. Complete rebuilds of redesigns van websites zijn goedkoper en kunnen sneller afgerond worden omdat er aan de backend niks veranderd hoeft te worden.

De meeste Headless CMS systemen beschikken over hoogwaardige servers die gebruik maken van zeer gerafineerde security systemen. Dit betekend dat het risico voor bijvoorbeeld DDOS aanvallen worden beperkt. Doordat een Headless CMS is losgekoppeld van de front-end en zich op een andere server bevindt kan de toegang tot de CMS simpelweg verborgen worden, dit vermindert het risico op anonieme aanvallen.

Wat zijn de nadelen

Doordat een Headless CMS zich niet bezig houdt met de presentatie van een website, moeten developers meer functionaliteiten zoals navigatie door de website zelf ontwikkelen.

Het concept van pagina’s of sitemaps bestaat niet in een Headless CMS. Content marketeers/copywriters zullen zich moeten aanpassen aan het feit dat enkel inhoud in zijn pure vorm ingevuld kan worden, onafhankelijk van de presentatie of apparaat waarop het getoond wordt.

Een Headless CMS leent zich voor websites die voornamelijk uit content bestaan. Het leent zich minder goed voor maatwerk oplossingen waar veel backend logica voor gemaakt moet worden denk hierbij aan een maatwerk zoekmachine logica of grootschalige data imports.

Meer lezen?

Nu je wat meer weet over Headless CMS hebben we nog een toffe blog voor je: duik mee het diepe in en verdiep je in de keuze mogelijkheden in de blog: Welke Headless CMS platformen zijn er?