blog

Hoe een roadmap bijdraagt aan jouw succes

De afgelopen weken hebben veel bedrijven het roer om moeten gooien en ingespeeld op de ontwikkelingen rondom Covid-19. Een logische reactie op een situatie waarin alles verandert. Terwijl het ene bedrijf het werk zag verdampen, kreeg het andere bedrijf het drukker dan ooit. Dat zorgt voor lastige situaties, waar plannen en strategie overboord gegooid worden en keuzes worden gemaakt gebaseerd op het kortetermijndenken.

Natuurlijk is het ook van belang om in te spelen op de actuele veranderingen in de markt. Maar hoe lastig de huidige situatie ook is en hoe onzeker de toekomst, het is toch belangrijk om ook te blijven kijken naar de visie waar je naartoe werkt op lange termijn en vooral om die visie niet uit het oog te verliezen. Om je een aantal handvatten te bieden, beschrijf ik in dit artikel hoe we bij E-sites samen met de klant zorgen voor een duidelijke (product)visie en roadmap. 

Een goede productvisie is het halve werk

Bij E-sites helpen we onze klanten graag met hun visie. Wanneer we samen een traject starten en een product gaan ontwikkelen bekijken en bespreken we samen met de klant de productvisie van hetgeen we gaan ontwikkelen. Of het nu gaat om een corporate website, sociaal intranet of mobiele applicatie: een goede en duidelijke productvisie is een sterke basis voor een succesvol project en hiermee staan alle neuzen al in een vroeg stadium dezelfde kant op. 

Een productvisie maakt een aantal zaken rondom het ontwikkelen van een product duidelijk. Samen met de klant brengen we in kaart met welk doel en voor welke gebruikers het product ontwikkeld wordt. Ook denken we na over of het product een bestaand probleem oplost, hoe het van waarde gaat zijn voor de klant en welke unieke kenmerken het product gaat opleveren. Door met aandacht naar elk aspect te kijken, brengen we in kaart wat belangrijk is voor de klanten van onze klanten. Zij zorgen er uiteindelijk voor of het nieuwe product een succes gaat worden. 

Brainstormend naar de productvisie

Bij sommige projecten is de productvisie al snel duidelijk, maar in andere situaties hebben we een of meerdere brainstormsessies nodig om tot een goede productvisie te komen. Bij E-sites stemmen we de brainstormsessie helemaal af op de behoefte van de klant. De methode die we gebruiken hangt af van de grootte van de organisatie, de complexiteit, de branche, het aantal stakeholders en hoeveel tijd de klant heeft. Zo komen we op de juiste manier tot een goede en duidelijke productvisie, zodat we een goede basis hebben om verder te gaan met een roadmap.  

De road naar succes

Wanneer we een duidelijke productvisie op papier hebben staan en iedereen hier tevreden over is, gaan we kijken wat er nodig is om ervoor te zorgen dat het product een succes gaat zijn. Dat realiseren we door middel van een roadmap. Een roadmap is een strategische planning en is essentieel voor het overzicht van alle projecten en activiteiten binnen de (product)visie van de klant. Een visuele weergave van strategische taken en mijlpalen helpen de klant bij het definiëren van een plan op de lange termijn om uiteindelijk de bedrijfsdoelen te bereiken. 

Concreet gezien leggen we de huidige situatie van de klant samen vast. Vervolgens sparren we over welke stappen we op welk moment gaan uitvoeren. Wat gaan we als eerste doen, wat gaan we over een jaar doen en wat gaan we ooit nog doen? Op deze manier ontstaat er voor de klant een richting waar het bedrijf naartoe wil. Dat is niet alleen handig voor de productvisie en het development team, maar ook voor de klant zelf. De roadmap presenteert namelijk de visie en maakt het ook intern een stuk gemakkelijker te bespreken. Daarnaast stelt dit ons in staat om proactief mee te denken met de klant wanneer deze een verzoek indient. En misschien belangrijker nog, begrijpen waarom de klant iets wilt. Win-win! 

Het opstellen van een productvisie en roadmap zorgt voor een intensieve samenwerking met de klant. De manier die het beste resultaat mogelijk maakt. En daar gaan we bij E-sites voor.