Ga direct naar inhoud

02 oktober 2019

Inzetten op zelfmanagement loont

Eigen regie in de zorg en de zelfredzaamheid van de patiënt vergroten; het zijn al jaren belangrijke onderwerpen op de zorg-agenda’s. Het wordt gezien als een veelbelovende koers voor de nijpende personeelstekorten en de toenemende zorgkosten. Bijbehorende buzz-termen als ‘zelfmanagement’, ‘patient empowerment’ en ‘zelfregie’ vliegen ons om de oren. Steeds meer zorgorganisaties zetten erop in.

Maar wat is de betekenis van patient empowerment? Hoe zien we dit terug in de praktijk? Waarom is het interessant? Wat zeggen de cijfers tot nu? En welke ontwikkelingen constateren we? In dit artikel geef ik antwoord op de vragen die we signaleren bij zorgorganisaties rondom dit thema. Ik licht een paar succesvolle voorbeelden toe en benoem de kansen. Wil je meer inzicht in een goede digitale aanpak om met patient empowerment aan de slag te gaan. Lees dan mee!

Wat is patient empowerment?

Met patient empowerment wordt simpelweg bedoeld dat patiënten meer macht krijgen. Omdat ze meer informatie tot hun beschikking hebben over hun eigen gezondheid. En door nieuwe technieken zelf meer kunnen meten en analyseren, waardoor ze zelfstandiger worden als het gaat om nastreven van gezondheid. Het is niet per se iets nieuws. Diabetici bijvoorbeeld meten al heel wat jaren zelf hun bloedsuikerspiegel. Maar ook de zwangerschapstest en allergietesten; ze bestaan allemaal al even. Ziekenhuizen en huisartsenpraktijken experimenten al langer met zelfmanagement programma’s waarbij patiënten thuis zelf metingen uitvoeren. Toch heeft het fenomeen ‘patient empowerment’ pas de laatste jaren veel meer aandacht gekregen. Steeds meer zorgorganisaties zetten erop in met een serieuze strategie. En dat is een goede ontwikkeling, want de voordelen zijn inmiddels kraakhelder.

Andere termen die ook gebruikt worden met betrekking tot dit thema in de zorg zijn ‘zelfmanagement’ ‘zelfredzaamheid’ of ‘zelfzorg’. Ze worden door elkaar heen gebruikt, maar ze hebben allemaal betrekking op dat patiënten zelf aan de slag gaan met informatieverschaffing en (in samenwerking met medisch specialisten) bestrijding van het eventuele ziektebeeld. De patiënt neemt meer en meer de regie in eigen handen.

Waarom is zelfmanagement in de zorg steeds belangrijker?

Contactloos betalen met je smartphone is de toekomst. Het is niet alleen sneller en makkelijker, maar ook veiliger. Voor onze partner XXImo ontwikkelden we daarom de mogelijkheid om gebruik te maken van Google Pay via de Milo app. De aanvulling op de feature Apple Pay die we een tijdje terug hebben opgeleverd.

Alle zeilen moeten worden bijgezet om oplossingen te creëren die zorg betaalbaar houden, die geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de zorg. Patient empowerment wordt gezien als een veelbelovende oplossing. Door zelfregie wordt het zorgstelsel minder belast. Bovendien worden aandoeningen sneller opgespoord. En patiënten zijn meer tevreden, blijkt uit de jaarlijkse eHealth monitor door NIVEL en Nictiz. Dit zijn onderzoeksresultaten gebaseerd op digitale toepassingen. Hieruit blijkt dat patiënten behoefte hebben aan digitale zorg en online inzage in hun medische dossier, omdat het meer controle geeft, overzicht biedt en leidt tot meer informatie over de eigen gezondheid en betrokkenheid in het behandeltraject. Het wordt als makkelijk en belangrijk beschouwd.

Meer weten over het inzetten van zelfmanagement in jouw organisatie?

Ik praat je graag bij onder het genot van een kop koffie.


  • Samen met jou ontwikkelen we de beste mobiele apps. Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables, auto's. En daar worden wij blij van. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Dutch Digital Agencies
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Torenallee 3, 5617 BA
    Rotterdam - Hofplein 19, 3032 AC
Locatie