Blog

Jouw app ontwikkelen: welke stappen doorlopen we?

Het ontwikkelen van een kwalitatieve app die de doelen bereikt die jouw organisatie voor ogen heeft, vergt goed onderzoek en een gedegen aanpak. Goed onderzoek leidt tot goede inzichten en uiteindelijk tot een goed resultaat. Daarbij leg je het fundament om ook daadwerkelijk te starten met de app ontwikkeling. Na de ontwikkeling kun je gaan kijken of je jouw doelstellingen hebt behaald en op welke punten je jouw app wellicht moet gaan optimaliseren.

Om je direct uit de droom te helpen: er is niet één standaard app ontwikkeltraject. Elk traject is uniek. Afhankelijk van het doel van de app, de timeline, het budget en het type organisatie kan het zijn dat je bepaalde stappen doorloopt of juist overslaat. Daarnaast is het gewoon heel erg belangrijk te kijken naar een ontwikkelaar die bij je past. Bij E-sites zetten we gedurende het proces enkele stappen. In onderstaande alinea’s geef ik je hier iets meer uitleg over.

UNIEK ONTWIKKELTRAJECT

  1. 1

    Een kop koffie (of twee…)

    Alles valt of staat met die ene kop koffie, of twee. Jij hebt hulp nodig bij het ontwikkelen van een app en je zoekt daarbij een geschikte samenwerkingspartner. Wij zijn altijd op zoek naar toffe projecten en zoeken daarbij naar klanten die ook passen bij ons. Onder het genot van een bakje koffie (of thee…) maken we kennis met elkaar en onderzoeken we eigenlijk al direct of we elkaar ergens mee kunnen helpen. Door elkaar een beeld te geven bij de vraag en de mogelijke oplossingen, kunnen we kijken of we een vervolg kunnen geven aan deze 1e stap.

  2. 2

    Bedenken van de projectaanpak (analyse)

    Willen we er samen een gevolg aan geven? Dan gaan we de aanpak bepalen. Bij het bepalen van de projectaanpak beginnen we met een onderzoek. Welke ‘pijn’ moet de app oplossen? Wie gaat de app gebruiken? Bestaat het al en zo ja, hoe is dit toen aangepakt? Door deze vragen te beantwoorden, bepalen we de strategie. We adviseren, inspireren en genereren ideeën die jouw project ook daadwerkelijk succesvol maken. Na deze analyse hebben we het vertrekpunt bepaalt en weten we ongeveer hoeveel uren we nodig hebben om tot het product te komen wat we live kunnen gaan zetten. Maar ook kunnen we aan de slag met het definiëren van de backlog.

  3. 3

    Definiëren scope (backlog)

    De scope, ook wel de backlog, is een van de belangrijkste tools in het scrumproces. De backlog bestaat uit een lijst van alle features (functionaliteiten/kenmerken) die in het project gewenst zijn. Het doel van de feature wordt beschreven en de features worden op prioriteit in de backlog gezet. Jij bent samen met de product owner de beheerder van de backlog en jij bepaalt daardoor de prioriteit van de features. Het definiëren van de scope doen we tijdens de sprint 0. We bepalen samen hoe we de technische architectuur weg gaan zetten en welke technieken we hiervoor gebruiken. Vervolgens wordt in de backlog de gewenste functionaliteiten tot in detail beschreven. Samen met jou definiëren we de scope en prioriteren we deze. Zo komen de belangrijkste functionaliteiten bovenaan de backlog. Uiteindelijk vormt deze backlog de basis voor het verdere verloop van het project.

  4. 4

    Concept design & Interaction design

    Nu gaat het echte werk beginnen. Het design team gaat samen met jou een concept ontwikkelen dat de focus heeft op user experience. De user experience omvat alle aspecten van de interactie met de eindgebruiker, met je organisatie, en bijbehorende diensten en producten. Afhankelijk van de precieze vraag wordt er een nieuw design ontwikkeld met een eigen identiteit of wordt er design gecreëerd op basis van de bestaande huisstijl en identiteit.

  5. 5

    Scrum it like it’s hot

    Om zeker te weten dat wij jouw verwachtingen waarmaken, gaan we de ontwikkeling van de app scrummen. In periodes van 2 weken, sprints genoemd, gaan we de onderdelen van de backlog ontwikkelen. We beginnen bovenaan de backlog en werken zo naar beneden. Vooraf wordt bepaald welke functionaliteiten we denken af te krijgen binnen zo’n sprint en na de sprint gaan we samen met jou het opgeleverde werk bekijken en testen. Doordat we op dat moment weer nieuwe dingen kunnen signaleren, kunnen we de backlog voor de volgende sprint weer aanpassen. Zo ontstaat er een flexibel ontwikkelproces waarbij we jouw verwachtingen waarmaken.

  6. 6

    Testen, testen en nog eens testen.

    Als de sprint is afgelopen en alle functionaliteiten van de backlog zijn ontwikkeld, gaan we de app testen. We maken vervolgens de app klaar voor livegang. We willen namelijk zeker weten of de app goed werkt als deze wordt gebruikt. We schrijven hiervoor testplannen welke we samen met jou doorlopen. We proberen zoveel mogelijk scenario’s af te dekken en alles wat we tegenkomen verwerken we in een nazorg-sprint.

  7. 7

    Lets go live!

    Tijd voor taart! Want de app is zorgvuldig getest en alle puntjes op de i zijn gezet. De app(s) is/zijn zojuist live gezet en dat mag gevierd worden. Maar hier eindigt het natuurlijk niet. Nu breekt er een periode aan waarbij de gebruiker daadwerkelijk de app in gebruikt gaat nemen. Op basis van de feedback van deze gebruikers gaan we samen bepalen op welke punten de app geoptimaliseerd moet worden. Deze wensen en behoeften verzamelen we op de backlog om een aantal weken/maanden later een weer optimalisatie sprint te plannen.

Omarm de feedback van je gebruikers

Reviews van gebruikers zijn erg belangrijk. Zo krijg je de feedback die je hard nodig hebt en krijg je een hogere rating in de App Store. Feedback, en daarmee kritiek, moet je dus omarmen! Het is waardevolle informatie om op door te ontwikkelen, je wilt namelijk uiteindelijk ‘blijvende’ gebruikers. En juist die gebruikers wil je aan je binden.

Award-winning methodiek

Onze award-winning app Trivoly ging je voor met bovenstaand stappenplan. Met deze app sleepten we een heuse SpinAward binnen. Maar ook onze klanten XXImo en Subway boekten mooie resultaten met hun app!