Blog

Verder in een wereld zonder interface

Bij velen van ons zijn dagelijkse activiteiten inherent aan het internet of bepaalde technologieën. Soms zijn er momenten dat er lichtelijk paniek uitbreekt omdat er geen internet is of bepaalde technologie niet werkt. Bepaalde werkzaamheden of dagelijkse dingen kunnen niet worden uitgevoerd omdat we dit inmiddels zo gewend zijn. En ook de wereld van voice, een nieuwe manier van interacteren, heeft inmiddels voet aan de grond gezet in Nederland. Wellicht kunnen we, door de introductie van voice, wel stellen dat we anno 2019 zijn aanbeland in een wereld zonder interface.

Als je aan voice denkt...

denk je misschien direct aan Siri. Voice op de smartphone was namelijk een van de eerste ontwikkelingen. Vervolgens lanceert Amazon de bekende Echo en al snel volgt assistent Alexa. Niet kort daarna wordt de Google Assistent voor de Google Home geïntroduceerd. En als laatste kwam de smart speaker op de markt. De bekendste smart speakers zijn:

  • Google Home (mini)

  • Amazon Echo (Dot)

  • Apple Homepod

  • Harman Kardon Invoke

Adopteren van een smart speaker

Dat we in Nederland nog achterliggen met voice is geen verrassing, de introductie was ook later dan in andere landen. Als je kijkt naar de algehele adoptie van smart speakers in huishoudens van de Verenigde Staten en Engeland wordt er een groei verwacht van maar liefst 50 procent. De voorspelling voor de VS was dat er in 2022, naar alle waarschijnlijkheid, 55 procent van de huishoudens gebruik zouden maken van deze speakers. Op het moment van schrijven staat de teller zelfs al op 48 procent. Deze voorspelling wordt dus ruimschoots ingehaald. Om een duidelijk beeld te geven van de groei wereldwijd; in mei 2018 was de Google Assistant op 500 miljoen apparaten te vinden. Nog geen jaar later is dit aantal verdubbeld naar 1 miljard apparaten! Wereldwijd zijn Google en Amazon de grote spelers met respectievelijk 27 procent 30 procent marktaandeel.    

Smartphone terechte winnaar

Wat betreft het gebruik van voice assistants, blijft de smartphone nog steeds op nummer een staan. Logisch denk ik, want de technologie is eenvoudig te integreren op telefoons en je hoeft hiervoor niet per sé een nieuw device aan te schaffen. Dat de voice assistant massaal omarmt is voor mij geen verrassing. De kwaliteit verbetert continu. Natural Language Processing, de vaardigheid van een computerprogramma om een menselijke taal te gebruiken, heeft door middel van machine learning grote stappen gemaakt. Hierdoor is het nu op een punt dat het steeds beter kan interacteren met mensen. Een dialoog met een computer wordt daardoor ook steeds persoonlijker. Op deze manier krijgen mensen steeds meer het gevoel dat ze met een vriend aan het praten zijn, ook al weten ze dat dit niet zo is.

 

Voice sinds 1966

Dat voice al jaren teruggaat bewijst Eliza. In 1966 was de chatbot Eliza de eerste voice gerelateerde uitvinding. Al snel volgde er meer, maar bleef er ook een hoop fout gaan. Microsoft lanceerde Tay in 2016 en dat bracht aardig wat teweeg. Tay was een zelflerende chatbot, die op basis van bestaande tweets een eigen antwoord genereerde. Toen deze bot - zestien uur na de lancering - agressieve tweets stuurde, heeft Microsoft hem direct offline gehaald. Wat bleek? De mensen (zogenaamde trolls), die interacteerde met Tay, posten agressieve en racistische tweets. Juist op basis van deze tweets gaat een bot zijn vaardigheid verbeteren en leren. Maar in het geval van Tay resulteerde dit in racistische antwoorden.

Anders interacteren met de klant

Door de komst van voice zijn er kansen om hier als onderneming op in te spelen. Google voorspelt dat voice search in 2020 minimaal 50 procent van de online zoekvragen overneemt. Doordat mensen op een andere manier gaan zoeken, gaat dat effect hebben op jouw merk. Maar hoe gebruik je voice om jouw merk toch die lading te geven? Een zoekmachine krijgt door voice meer context en daardoor wordt de vraag concreter. Voice zorgt er namelijk voor dat we meer ‘intents’ (het daadwerkelijke doel van de zoekopdracht) meegeven aan de zoekvraag. Dit is totaal anders dan de manier waarop we nu online zoeken. Op dit moment wordt er voornamelijk op producten gezocht en vanuit daar verder genavigeerd naar pagina’s, waarvan op het eerste gezicht gedacht wordt dat dit de juiste zijn. Door middel van voice kom je - in de meeste gevallen - direct op de pagina die je zoekt.

Voorbeeld zoekopdracht

Om bovenstaande wat meer kracht bij te zetten, hebben we een zoekopdracht vergeleken op zowel desktop, mobile als voice. We gaan op zoek naar SIS nutrition gels. Als je zoekt op desktop of op mobile krijg je Google Shopping resultaten te zien. Ook advertenties en content over de effectiviteit van deze gels wordt weergegeven. Als we de zoekopdracht meegeven aan een Google Home device, wordt de intentie meteen meegegeven. In dit geval; ‘Waar in de buurt kun je SIS nutrition gels kopen?’ . Belangrijk om hierbij te vermelden is dat de zoekopdracht in het Engels is. Dit heb ik bewust gedaan omdat de kwaliteit van de Engelse speaker op dit moment verder is dan de Nederlandse variant.

Google Shopping Actions

Google zou Google niet zijn als ze niet nagedacht hadden over een voice-verdienmodel. Door middel van Google Shopping Actions biedt Google de mogelijkheid om via voice een artikel te kopen. het bekendste verdienmodel voor Google is de ‘cost per click’ (CPC). Met Google Shopping Actions zorgt Google ervoor dat ook met voice een transactie wordt gerealiseerd. Nog belangrijker is dat er natuurlijk een fee voor gevraagd kan worden. Op basis van de eerste testen ziet Google een hoger conversieratio met een stijging van 30 procent in de winkelmand. Daarnaast is Google ook bezig met ‘transactions on Google’, waarbij je in een daadwerkelijk gesprek met de Assistent een bestelling én betaling kan doen. Op dit moment is dit alleen nog maar mogelijk via een chatbot.    

TOOLS EN TIPS

Wil je dat jouw merk vindbaar is op verschillende voice platformen? Tools als Google Actions, Alexa Skills en Siri shortcuts helpen hierbij. Het is altijd een uitdaging om te kijken wat relevant is voor jouw klant. Op dit moment is de fase aangebroken om als merk aanwezig te zijn op voice-platformen. De relevantie is in mindere mate van belang. Als tip wil ik je meegeven dat je beter kunt starten met Google Actions, dit omdat in Nederland Google Home het grootst is. Op deze manier word je bekend met de mogelijkheden en creëer je een voordeel ten opzichte van je concurrenten doordat je een van de eersten bent.     

Meer lezen over voice?

Dat voice search gezien wordt als dé nieuwe manier van zoeken, is niet voor niets. Het gebruik van digitale assistenten neemt namelijk in alle leeftijdscategorieën flink toe. Logisch, want waar een persoon gemiddeld veertig woorden per minuut typt, spreek je er in dezelfde tijd ongeveer 150. Er wordt dan ook voorspeld dat in 2020 al vijftig procent van alle zoekopdrachten spraakgestuurd is. Een trend waar jij op in wilt spelen, toch? Wij schreven een handige longread voor je met een aantal handige tips om direct aan de slag te gaan met voice!

Bedankt!

Check je mail!

Download de voice longread!