CZ

case

UX en tech optimalisaties Mantelzorgtest 

Mantelzorger zijn, is soms behoorlijk pittig. Maar het is ook een hele belangrijke taak in Nederland, zeker nu mensen steeds ouder worden en langer thuis blijven wonen. Het is daarom des te meer van belang dat mantelzorgers waken voor een goede balans tussen zorgen voor een ander en zorgen voor zichzelf. De CZ Mantelzorgtest biedt hierbij hulp! Het is een online tool die mantelzorgers inzicht biedt in hun situatie; in hun taken en het risico op overbelasting.

Nieuw concept

Samen met CZ hebben we een nieuwe opzet uitgewerkt voor deze test, die voorheen de Zorgverlichter werd genoemd. Om ervoor te zorgen dat meer mensen de test gaan gebruiken, is deze geoptimaliseerd op gebruiksvriendelijkheid (UX). Daarnaast hebben we de test schaalbaar gemaakt, omdat er ook regionale varianten gewenst zijn waar een regionaal hulpaanbod aan gekoppeld kan worden. Uiteindelijk wil CZ meer dan 100 regio’s aansluiten, om veel aandacht te vragen voor mantelzorg. Ook het Ministerie van VWS moedigt dit initiatief aan. Elke regio krijgt een eigen domein, zoals breda.mantelzorgtest.nl, tilburg.mantelzorgtest.nl en moerdijk.mantelzorgtest.nl.

Hoe werkt de Mantelzorgtest (regionaal)?  

De Mantelzorgtest wordt online door mantelzorgers ingevuld. Met de vragen en gegeven antwoorden, wordt inzichtelijk gemaakt voor de mantelzorger hoeveel tijd en energie de mantelzorg kost. Vervolgens wordt er als reactie op de uitslag begeleiding naar behoefte aangeboden, van praktische tips tot mogelijkheden om hulp in te schakelen. Beheerders van de verschillende varianten kunnen het lokale aanbod voor mantelzorgers toevoegen, zodat bij elke variant een relevant lokaal zorgaanbod wordt getoond.

Deze regionale varianten zijn gemaakt in samenwerking met gemeenten en lokale zorginstellingen. Dit aanbod wordt in de toekomst verder uitgebreid.

Nauwe samenwerking zorgt voor (snel) resultaat

Een intensieve samenwerking met de klant en de verschillende digitale disciplines, heeft gezorgd voor een soepel traject. Met een geprioriteerde wensenlijst die we gezamenlijk met CZ hebben opgesteld en een opgeleverd UX-design vanuit collega-bureau Weekend, kon ons development team van start met de ontwikkeling. Onderdelen die klaar waren, zijn meteen getest, ook door de doelgroep. De testresultaten konden zo direct weer verwerkt worden tijdens het proces, evenals nieuwe inzichten of gewenste wijzigingen. Dit heeft geresulteerd in een fijngeslepen eindproduct. 

Tijdens het traject met E-sites hebben we veel constructieve adviezen ontvangen en is er goed gestuurd door E-sites om binnen het bestaande budget het maximale te realiseren. Daarnaast heb ik de samenwerking als zeer prettig ervaren!

Bob Opstal
Business Analyst