Blog

Patient Empowerment topic op Emerce Health

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij Emerce Health, een event gericht op innovatie in de zorg. Waar veel aandacht is voor de laatste relevante ontwikkelingen in de gezondheidszorg, de nieuwste technologische toepassingen en de impact daarvan op zorg. 

Naast tech bedrijven zoals E-sites, zijn daar ook veel zorgprofessionals aanwezig, onder andere artsen en medisch specialisten, maar ook bestuurders en verzekeraars. En dat is mooi! Want al deze professionals moeten samen werken aan het efficiënter, vriendelijker en toegankelijker maken van de gezondheidszorg. De kwaliteit van de zorg te optimaliseren, daar draagt iedereen een steentje aan bij. 

Ik heb een presentatie bijgewoond van Emily Sappington van Babylon Health, over het empoweren van patiënten. Een interessant onderwerp, waar wij ons bij E-sites ook al enige tijd in verdiepen. De verdieping die ik vond in haar verhaal, heeft mij weer aan het denken gezet. Ik deel hier graag mijn take-aways uit die presentatie met je! 

 

Zorggebruikers centraal

“Healthcare is adapting to shifts in user behavior”

Hoe gaan patiënten van nu en de toekomst om met hun gezondheid? Dat was de vraag die in deze sessie centraal stond. Al snel werd duidelijk dat er verwacht wordt dat we in 2020 nog meer veranderingen gaan zien, doordat zorg zich meer gaat aanpassen naar het gedrag van zorgconsumenten. De traditionele zorg waarbij een huisarts van origine (denk aan begin 1900) een heel gezin onder zijn hoede heeft en het hele gezin blind afgaat op het advies van de arts, zie je nu langzaam veranderen. De patiënt wil meer weten over zijn gezondheid en ook meer controle hebben. Patient Empowerment was een veel gebruikte term in de keynotes die ik gezien heb. Eerder schreef ik al een artikel over inzetten op patient empowerment, omdat zelfmanagement loont. En in mijn interview met Joop Arends, internist in het UMCU, benoemde hij eveneens dat de rol van de patiënt moet veranderen en dat de passiviteit die patiënten nu nog hebben eigenlijk te danken is aan de dokters en ziekenhuizen zelf. Hij zei letterlijk; “Dokters en ziekenhuizen hebben altijd gezegd; vertrouw maar op de dokter in de ivoren toren. De patiënt moest altijd maar luisteren naar wat wij vonden en wat wij deden”.

 

Patient Empowerment groeit

“I know more about my car then my body”

En dit besef, de afhankelijke houding ten opzichte van medisch specialisten, dringt ook bij patiënten steeds meer door. Mensen komen tot de conclusie dat ze eigenlijk helemaal niet veel weten over hun eigen lichaam. Vaak weten ze meer over de auto waarin ze rijden dan over hun eigen lichaam. Als je in je auto stapt, zie je direct een dashboard waarop je kunt zien hoe hard je rijdt, hoeveel benzine je hebt, hoe warm de motor is en of je een onderhoudsbeurt nodig hebt. Steeds meer mensen willen dit, in een bepaalde mate, ook over hun eigen lichaam weten. Een bewijs hiervan is bijvoorbeeld de zichtbare transitie naar zelfmonitoring op wearables. Mensen willen meer toegang tot hun eigen gegevens.

Technologie in de zorg

“Technology in health is a delightful way to engage with users”

Technologie in de zorg is al jaren in ontwikkeling, er verschijnen veel nieuwe digitale oplossingen in de zorg. En ook buzzwords als Artificial Intelligence (AI), Chatbots en Voice, komen ook in de zorg zeker naar voren. Maar sluiten we voldoende aan bij het gedrag van de zorggebruiker? Tools zelf zijn niet de oplossing. “Wij moeten iets met AI” of “We hebben een chatbot nodig” is nog veel te vaak een startpunt. Dan wordt er een team met Data Science Specialisten aangetrokken of wordt er een chatbot conversatie bedacht vanuit een kantoor. En dat is dus precies niet waar het om gaat, bij technologie in de zorg. De zorggebruiker moet veel meer dan nu vaak het geval is centraal gezet worden. En dan echt. Niet vanuit aannames gaan werken, maar daadwerkelijk die doelgroep betrekken bij de ontwikkeling. Ontwikkel je een tool, dan moet je exact weten wat de gebruiker van je tool verwacht en wenst. Een tool die verwachtingen waarmaakt of zelfs overtreft, wordt omarmd en verbetert de zorg. Daar gaat het om! 

 

Patient Journey Mapping

“Healthcare is a journey not a collection of events”

De gezondheidszorg voor patiënten is een complete reis en geen verzameling van losse momenten. Het is daarom van belang om de complete gebruikersreis, inclusief verwachtingen van de gebruiker op elk specifiek moment, in kaart te brengen. Patient Journey Mapping helpt hierbij en wordt steeds belangrijker in de gezondheidszorg. Patient journey mapping helpt bij het in kaart brengen van:

  • waar je gebruikers zijn in hun patiëntenreis.
  • de positieve & negatieve emotionele ervaringen in hun reis.
  • welk onderdeel van een digitale oplossing ze gebruiken op welk moment in hun reis.
  • het verschil in de huidige en nieuwe voorgestelde initiatieven in deze reis.

Praktische tips

Journey mapping in de gezondheidszorg is niet eenvoudig. Wat mij betreft is dat gewoon een feit en daar moeten we ook niet voor weglopen. Elke patiënt en elk ziektebeeld is tenslotte anders. Maar we moeten desondanks proberen die reis in kaart te brengen, met specialisten maar zeker ook met de eindgebruiker. Hiervoor kwamen nog 3 praktische tips voorbij:

  1. 1

    Beperk de risico's

    Crawl, walk and run. Of anders gezegd: begin klein.

  2. 2

    Wees transparant

    Wees transparant in de dingen die je onderzoekt en doet.

  3. 3

    Benut gebruikerstesten

    Benut gebruikerstesten; opnieuw, opnieuw en opnieuw!

MedicPlanner on stage!

Tot slot nog even leuk om te vermelden dat ik trots kon toekijken hoe een klant van ons, mainstage mocht beklimmen. De MedicPlanner tool mocht toegelicht worden op dit grote podium. MedicPlanner is een innovatief personeelsplanning platform, waarmee beschikbaar personeel in ziekenhuizen optimaal wordt ingezet. Ken jij MedicPlanner al? 

 

INNOVATIE BINNEN JE ZORGORGANISATIE VERSNELLEN?

Innoverend denken en doen is binnen veel zorgorganisaties nog niet de standaard, terwijl er een keiharde noodzaak is ontstaan om zorg toekomstbestendig te maken. Benieuwd hoe jij innovaties binnen je zorgorganisatie (vandaag nog) een kickstart geeft? In deze whitepaper lees je 5 tips; succesfactoren voor innoveren in de zorg. Alsjeblieft!

Meer lezen over health of over onze health gerelateerde projecten? Check dan onze health pagina!

Bedankt!

Check je mail!

Vraag de gratis whitepaper aan!