Innoveren hoeft niet complex te zijn

‘Simpele’ technologische oplossingen houden vaart in zorginnovatie

Zorgverleners die meer dan 40% van hun tijd bezig zijn met administratie, klinkt belachelijk niet waar? Toch was dit tot vorig jaar nog vaak de realiteit. Terwijl de vraag naar zorg en kwaliteit alleen maar groeit. Gelukkig onderneemt ook de overheid actie, onder andere door de zogenoemde 5-minuten registratie af te schaffen. Maar dit soort maatregelen zijn nog lang niet toereikend. Digitalisering helpt zorgverleners efficiënter te laten werken, waardoor er meer tijd overblijft om aan de zorg te besteden. Helaas worden oplossingen vaak tegengehouden door complexe veranderingsprocessen waarin zorgorganisaties terecht komen. Dit kan anders! Door oplossingen ‘simpel’ te houden en te leren door te doen, zoals ik in mijn eerdere blogartikel al naar voren bracht. Want innoveren in de zorg hoeft niet altijd complex te zijn. Er zijn ook veel ‘quick wins’ te realiseren. En oplossingen die zichzelf bewijzen, worden al snel breder gedragen. Hieronder licht ik een paar van voorbeelden toe van relatief eenvoudig op te zetten digitale oplossingen die zichzelf bewijzen binnen de zorg.

Sensoren en wearables - een goede combinatie!

Het is een veelbelovende combinatie: sensoren en wearables. Omdat er relatief eenvoudig en veel verschillende oplossingen mee te realiseren zijn voor het vergroten van de zelfredzaamheid van ouderen en de preventie van zorgvragen. Dementerende ouderen die 's nachts of overdag gaan dwalen of weglopen bijvoorbeeld, vragen om veel oplettende ogen. Tenzij ze op een andere manier in de gaten gehouden kunnen worden. Een mogelijkheid is GPS tracking. Door de inzet van wearables zoals een smartwatch of een polsbandje, kunnen zorgverleners op afstand zien waar een dementerende cliënt zich bevindt. En anticiperen op een melding, die ontvangen wordt via een pushbericht op een smartphone wanneer een cliënt zich buiten een bepaald gebied beweegt op ongebruikelijke tijdstippen. Dit stelt zorgverleners in staat direct in actie te komen en efficiënter zorg te dragen voor de veiligheid van een cliënt.

De nieuwste smartwatches zijn uitgerust met een eigen internet, dat maakt een koppeling met GPS vrij eenvoudig. Een andere oplossing is te vinden in Beacons (sensoren op basis van Bluetooth). Als een woonkamer wordt ingericht met Beacons die signaleren of de wearable nog binnen bereik is, biedt dit de gewenste controle. Bij wegvallen van het signaal kan er een melding gestuurd worden richting de mantelzorger of instelling. Het opzetten van een oplossing met sensoren in combinatie met een wearable is relatief eenvoudig op te zetten. Ook de privacy handhaving is verder niet ingewikkeld, de mantelzorger en/of cliënt dient alleen toestemming geven voor deze manier van controle.

Er zijn ook sensoren denkbaar die bijvoorbeeld rook kunnen detecteren, of beweging. Zo zijn er in valpreventie bij ouderen nog altijd stappen te maken. Automatische verlichting kan hierbij al een uitkomst zijn. Hoewel dit niets nieuws is, is het ook nog lang niet altijd standaard. Verlichting onder bed bijvoorbeeld, dat automatisch aanspringt als er beweging wordt waargenomen, voorkomt struikelen bij het naar de wc gaan ‘s nachts.

Ook personenalarmering via een draagbare knop om de pols of als ketting om de hals nog een goed voorbeeld om te benoemen. Wanneer een cliënt valt en op de alarmeringsknop druk, kan een mantelzorger of zorginstelling direct via een app en een pushbericht op de hoogte gesteld worden. Met GPS tracking kan zelfs de locatie direct waarneembaar gemaakt worden.  

Gemak en zelfhulp voor ouderen via de Google Home

Het lijkt voor veel mensen misschien nog wat verder weg, maar de kansen die er liggen met conversational en de Google Home in de zorg zijn nu al overduidelijk. Cijfers laten zien dat de smart speaker in de Verenigde Staten een grote opmars maakt. Ik geloof dat dit in Nederland ook gaat gebeuren en waarom zouden we hem dan niet inzetten voor de zorg? Want het veelbelovende van slimme speakers is dat ze ons leven een stuk makkelijker gaan maken, zeker ook ouderen kunnen hiervan profiteren. Ook een cliënt kan vragen: “Hey Google, zet je de lampen voor me aan?” of “Hey Google, wat voor weer wordt het vandaag?”. Zorgaanbieders zijn in samenwerking met digitale bureaus in staat een ‘digitale zorgverlener’ te ontwikkelen op de Google Home, die prima antwoord kan geven op specifieke vragen van ouderen.

Er zijn ook concretere oplossingen denkbaar voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld (beginnend) dementerende ouderen die nog thuis wonen. Via apps is te faciliteren dat de Google home op gezette tijden uitspraken doet. Zoals het oplezen van een vooraf geprogrammeerde agenda, zodat de cliënt weet wat de dag gaat brengen. Of een gerichte boodschap als het tijd is voor medicijnen of een lichamelijke oefening.

Maar ook kan Google Home deze ouderen helpen dingen te onthouden. Zoals, waar een sleutelbos ligt: “Oké Google, onthoud dat mijn sleutelbos naast het koffieapparaat ligt.” Google Home slaat dit op, en bij vergeetachtigheid is de sleutelbos met de vraag “Hey Google, waar ligt mijn sleutelbos?” eenvoudig weer gevonden.

 

Efficiëntere werkprocessen in de thuiszorg met de Stoplicht app

Een eigen voorbeeld kan natuurlijk niet ontbreken. Met het stoplicht concept hebben we de transfer vanuit een verwijzer, zoals een ziekenhuis of huisarts, naar zorg thuis vereenvoudigd. Op dit moment komt vaak voor dat een transferverpleegkundige meerdere zorgaanbieders moet bellen om een patiënt vanuit het ziekenhuis over te dragen aan de thuiszorg. Vaak gaan zijn hier meerdere telefoontjes voor nodig omdat er geen capaciteit is, omdat de zorgaanbieder niet in het juiste werkgebied zit of omdat de zorgaanbieder de zorg niet levert. Dit kost tijd, die natuurlijk veel beter aan andere zaken besteed kan worden. Met een stoplicht dashboard hebben we ervoor gezorgd dat er direct inzichtelijk is welke thuiszorgaanbieder er capaciteit heeft.

De transferverpleegkundige vult in het dashboard de postcode in van de patiënt die zorg nodig heeft en krijgt dan direct de resultaten te zien van beschikbare zorgaanbieders die passen bij de aanvraag. Het dashboard wordt realtime bijgewerkt door de wijkverpleegkundigen die uitgerust zijn met de stoplicht app. Zij vullen meermaals per dag de capaciteit in van hun team. Op deze manier is er altijd een helder en up-to-date overzicht en wordt er dus veel tijd bespaard. Tijd die nu besteed wordt aan het echte werk: de zorgverlening.

Nog niet uitgelezen?

Check de cases van Amphia en Medicplanner, twee bijzondere projecten die beide op een geheel eigen manier innoveren binnen digital healthcare!

Meer lezen over health? Check dan onze health pagina!