Case

Paaspop

Innovatief en onderscheidend: ontdek de zelflerende chatbot voor het populaire Paaspop festival!

Meet Paasbot!

  • > 5000 Profielen
  • > 2000 Actieve gebruikers
  • 75% Conversie push

Paaspop onderscheiden van andere festivals met iets innovatiefs, maar ook eenvoudig communiceren met de festivalbezoekers. De organisatie van Paaspop had hun wensen duidelijk op tafel liggen. De app en nieuwsbrief boekten onvoldoende resultaat en daar moest verandering in komen! De oplossing? E-sites Labs ontwikkelde een zelflerende chatbot als vervanging van de ouderwetse communicatiekanalen. Meet Paasbot!

De open- en klikratio van e-mail nieuwsbrieven vanuit de organisatie was laag. En hoewel het aantal downloads van de Paaspop app elk jaar weer toenam in de aanloop naar het festival, werd het merendeel van app-installaties na afloop direct weer verwijderd. We hebben een nieuwe manier van communiceren geïmplementeerd voor Paaspop, waarmee ze interactiever, langduriger en relevanter communiceert met (potentiële) festival bezoekers. De voorkeur ging hierbij uit naar iets innovatiefs, om zich mee te kunnen onderscheiden van andere festivals.

 

Chatten voor relevante info

Geen ongelezen nieuwsbrief of app meer, de organisatie van Paaspop communiceert voortaan via een chatbot in Facebook messenger. De Paasbot geeft de bezoeker alle relevante informatie over het festival, zoals parkeerplekken of de fietsenstalling. Maar ook over de line-up. Door deze interactieve communicatie krijgt de organisatie waardevolle inzichten in de behoeften van hun bezoekers. Maar deze manier van communiceren werkt twee kanten op, want ook de festivalgangers kunnen zo hele specifieke en vooral relevante en actuele informatie ontvangen. Dit zorgt voor een waardevolle interactie die bijdraagt aan een positieve beleving.

Artiesten-tinder

De eerste versie hadden we ook voorzien van een artiesten-tinder functionaliteit. Gebruikers geven met ‘liken’ en ‘disliken’ aan welke artiesten ze graag bezoeken. De organisatie komt zo achter de voorkeur van elke individuele bezoeker. Handig! Want hierdoor kan er gerichte communicatie verstuurd worden vanuit de chatbot. Bijvoorbeeld op het event zelf worden bezoekers met pushberichten getipt om alvast naar het juiste podium te lopen waar hun favoriete artiest gaat optreden.

'Tinder' functionaliteit vernieuwd met Spotify koppeling

Voor de Paaspop editie van 2019, hebben we de artiesten-tinder functionaliteit uitgebreid met innovatieve technieken. Gebruikers krijgen nu blind (zonder artiest of titel) willekeurig geselecteerde muziekfragmenten te horen van de artiesten die het programma vullen op Paaspop. Die fragmenten zijn vervolgens te liken of weg te swipen en op basis van deze persoonlijke voorkeuren wordt een playlist in Spotify samengesteld.

Om zelfs nog een stapje verder te gaan, zijn deze fragmenten ook via Google Home te beluisteren! Gaaf toch? Dit hebben we mogelijk gemaakt door een Google Assistant Action voor Paaspop (Paasbot) op de Google Home te realiseren. Als je nog niet over een Google Home beschikt, is het eveneens mogelijk om gebruik te maken van de (standaard) Google Assistant app op je mobiele device. Allebei nog niet jouw ding? Dan is deze ‘artiesten-tinder’ ook gewoon te spelen via Facebook Messenger.

De persoonlijk samengestelde playlists zijn door gebruikers op te slaan in Spotify en te beluisteren via Google Home.

Lancering en optimalisatie

De chatbot is in eerste instantie stilletjes aangezet, zonder dat de bot verder werd aangekondigd in de media of aan festivalbezoekers. Hierdoor konden we nagaan welke vragen er binnenkwamen. Vragen waar de bot nog geen antwoord op had, werden opgeslagen en gebruikt voor optimalisatie. De bezoeker kan ook contact opnemen met een 'echte' Paaspop medewerker. Bij die keuze wordt er vanuit het chatgesprek een mailtje gestuurd naar de supportafdeling. Door middel van een linkje naar de conversatie, kan een medewerker de vraag verder oppakken. 

Om je verder op weg te helpen schreven we een handig stappenplan: De 5 belangrijkste stappen naar een succesvolle chatbot. Download hem hieronder geheel vrijblijvend.

Perfecte match

De vraag vanuit Paaspop was echt de perfecte match voor E-sites. Vanuit de probleemstelling hebben we naast iets effectiefs ook echt iets innovatiefs kunnen neerzetten. Dat is niet onopgemerkt gebleven. De Paasbot case kreeg in 2018 een DIA nominatie. 

Bedankt!

Check je mail!

Download de whitepaper.