Case

Paaspop

Innovatief en onderscheidend! Ontdek de zelflerende chatbot voor het populaire festival!

Meet Paasbot!

  • > 5000 Profielen
  • > 2000 Actieve gebruikers
  • 75% Conversie push

Zich onderscheiden van andere festivals met iets innovatiefs, maar ook eenvoudig communiceren met de festivalbezoekers. De organisatie van Paaspop had hun wensen duidelijk op tafel liggen. De app en nieuwsbrief boekten niet genoeg resultaat en daar moest verandering in komen! Oplossing? E-sites Labs ontwikkelde een zelflerende chatbot als vervanging van de ouderwetse communicatiekanalen. Meet Paasbot!

De open- en klikratio van e-mail nieuwsbrieven vanuit de organisatie was laag. En hoewel het aantal downloads van de Paaspop app elk jaar weer toenam in de aanloop naar het festival, werd het merendeel van app-installaties na afloop direct weer verwijderd. We hebben een nieuwe manier van communiceren geïmplementeerd voor Paaspop, waarmee ze interactiever, langduriger en relevanter communiceert met (potentiële) festival bezoekers. De voorkeur ging hierbij uit naar iets innovatiefs, om zich mee te kunnen onderscheiden van andere festivals.

 

Chatten voor relevante info

Geen ongelezen nieuwsbrief of app meer, maar de organisatie van Paaspop communiceert voortaan via een chatbot in Facebook messenger. De Paasbot geeft de bezoeker alle relevante informatie over het festival, zoals parkeerplekken of de fietsenstalling. Maar ook over de line-up. Door deze interactieve communicatie krijgt de organisatie waardevolle inzicht in de behoeften van hun bezoekers. Maar deze manier van communiceren werkt twee kanten op. Want ook de festivalgangers kunnen hele specifieke en vooral relevante en actuele informatie ontvangen. Dit zorgt voor een waardevolle interactie die bijdraagt aan een positieve beleving.

Artiesten Tinder

Ook onderzoekt de app de interesses van de bezoekers door middel van een soort Tinder, maar dan voor artiesten. Je kunt met ‘liken’ en ‘disliken’ aangeven welke artiesten je graag wilt bezoeken. Zo komt de organisatie achter de voorkeur van elke individuele bezoeker. Handig! Want hierdoor kan er gerichte communicatie verstuurd worden vanuit de chatbot. Bijvoorbeeld op het event zelf kunnen bezoekers met pushberichten getipt worden om alvast naar het juiste podium te lopen waar hun favoriete artiest gaat optreden.

Lancering en optimalisatie

De chatbot is in eerste instantie stilletjes aangezet, zonder dat de bot verder werd aangekondigd in de media of aan festivalbezoekers. Hierdoor konden we nagaan welke vragen er binnenkwamen. Vragen waar de bot nog geen antwoord op had, werden opgeslagen en gebruikten we voor optimalisatie. Ook kan de bezoeker contact opnemen met een 'echte' Paaspop medewerker. Bij die keuze wordt er vanuit het chatgesprek een mailtje gestuurd naar de supportafdeling. Door middel van een linkje naar de conversatie, kan een medewerker de vraag verder oppakken. 

Om je verder op weg te helpen schreven we een handig stappenplan: De 5 belangrijkste stappen naar een succesvolle chatbot. Download hem geheel vrijblijvend.

Perfecte match

De vraag vanuit Paaspop was echt de perfecte match voor E-sites. Vanuit de probleemstelling hebben we naast iets bruikbaars, ook echt iets innovatiefs kunnen neerzetten. 

Bedankt!

Er is een e-mail naar je verstuurd!

Download de whitepaper.